Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

... a zvlčely mi tady máky

Pokud se vaše matka dostane na dosah zázraku nebo přírodnímu úkazu, máte obrovský štěstí, když vám v tu samou chvíli zavolá.

"Ahoj, já nic nechci. Jen ti volám, protože mám obrovskou radost.", začal včerejší dialog, kdy mobil zazvonil přesně v "dětské" odpoledne a já se tetelil radostí, že mi máma zase popřeje ke dni dětí... Nejdřív bylo všechno samozřejmě jinak.

 

"Tady je taková krása, že sem musela dojít do chalupy pro mobil a zavolat ti."

"Do chalupy pro mobil? Tys byla na zahradě?", zeptal jsem a se nervy mi při těch dotazech stoupaly mírně od žaludku k mozku, jako když bublinky v sodovce prchaj ode dna k hladině.

"Ne. Na špacíru jsem byla. V lese.", odpověděla zvesela.

"A proč s sebou v lese nemáš mobil, proboha? Co kdyby se ti něco stalo?", byl jsem zodpovědným synem.

"Jako že by mě sežral vlk, myslíš? Tak velký vlci, aby mě dokázali sežrat, tu neběhaj.", odbyla mě s kapkou pohádkovýho humoru máma a dodala, "a nechce se mi s nim tahat a eště bych ho ztratila."

Některé argumenty matek jsou nevyvratitelné. Znáte to sami.

 

"Ale proč ti volám.",pokračovala, "stojim tady na poli před barákem a přede mnou je pás máků.To pole úplně zvlčelo. Rudý jako rybízová marmeláda. To je ti tak krásný! Tak jsem ti to chtěla říct.", posílala máma z pusy slova se stejnou radostí, jako jsem je kdysi posílal já, když jsem viděl prvně vlny Andamanskýho moře, nebo Koloseum v Římě, nebo Carnegie Hall v New Yorku. Já musel trajdat po celym světě a jí stačí vylízt přes mez na pole a rozhlídnout se...

"Jako rybízová marmeláda, říkáš?", zopakoval jsem mámin popis pole s máky před naší chalupou.

"No", zlehounka zaváhala, "spíš malinová. Teď když to toho jde to slunce, co si už lehá za obzor u Petrovic, tak bych řekla že malinová.", mluvila pořád dál s tím holčičím nadšením v hlase. Jako bych jí viděl - stojí uprostřed pole a kouká směrem do údolí a k obzorům a kousek od ní teče malinová řeka...

"To je ti tak krásný!", řekla znovu jako Homolková tehdá v těch filmech. Takysetetelila...

 

"Květ máku je symbolem padlýho vojáka", poučilo kuře slepici (víte jak to myslím, generačně. Ne že je máma slepice!)

"Fakt? To sem nevěděla.", odpověděla překvapeně, ale stejně mi bylo jasný, že její pozornost poutá rudá barva v pruhu, jako by někdo do pole odhodil mega velkou zimní červenou šálu.

"Já to vim jen díky Key Westu. Když jsem tam vlez do malýho bílýho domu prezidenta Trumana, tak se mě paní u kasy zeptala, jestli jsem byl v armádě? Nejdřív jsem myslel, že si ze mě dělá prdel, ale pak mi vysvětlila, že je Den veteránů a že muži, co byli na vojně nebo ve válce, maj ten den vstup zdarma, protože je "Veterans day". A pak mi na tričko připíchla špendlíkem malej vlčí mák z látky - jako symbol za padlý.", popsal jsem můj příběh z Floridy. "A tam, kde zuřily největší bitvy a umřelo moc chlapů, tak teď kvetou rudý vlčí máky.", kuře dokončilo exposé a slepice mlčela. Ale jen chviličku...

 

"Tak to se to tady muselo mydlit jedna radost. Tolik máků! Tolik mrtvejch chlapů!", vyhodnotila situaci profesorka historie paní Zorka.

"A třeba to tak nejni", začal jsem fabulovat. "Třeba je to fakt řeka. Malinová řeka. A ty si myslíš, že jsou to vlčí máky...", načal jsem mámu.

"No, jako řeka se to, chlapče, vlní. To máš recht. Slyšíš ten náš vítr?"

A pak asi zvedla telefon pravou rukou vysoko nad hlavu, abych v něm sto kilometrů od mámy uslyšel ten "náš" vítr. Byl tam...

 

Když si máma vrátila telefon k uchu, popíchnul jsem jí. "Nepůjdeš se vykoupat?"

"Kam?", nepříběhově zareagovala máma, "dyť je teprve první červen, to ještě na koupačku neni.", vysvětlila a pak zakřičela: "A joooooooo, první červen, ty můj klučíku, tak ti přeju krásnej den dětí!", a já stál u okna v kuchyni, koukal na naběhlý koule květů pivoněk těsně před jejich letošním výbuchem a lehce se mi zarosily voči.

 

"Tak já běžím, ahoj", řekla zase rychle, jak je jejím zvykem a vypla mobil.

A já u okna do zahrady čekal, až display na mobilu zhasne. 

A představoval jsem si, jak se máma rozběhla k malinový řece před naší chalupou. Jak si do levý dlaně sebrala spodní lem zástěry, aby při ji brouzdání v řece nezamáčela. Nebo jak jen k malinový řece přiběhla a nabrala vodu do dlaní a pohladila si s ní obličej. Nebo jsem si představoval, jak se svlíkla do naha, zástěru a ostatní nechala na "břehu" a prvně se letos ponořila do řeky a plavala mezi těma malinovejma zrníčkama až dolů do údolí a když z řeky vylezla, voněla celá po malinách. 

Voněla po malinách přesně tak, jak voní víčko od sklenice s její malinovou marmeládou...

 

 

 

Autor: Marek Valiček | čtvrtek 2.6.2016 10:20 | karma článku: 35,91 | přečteno: 1669x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,26 | Přečteno: 811x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1927x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 753x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 785x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 927x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum. Nahradit ji může Havel

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  13:55

Přímý přenos Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...

Muž se nadýchal chemikálie, která unikla z tlakové lahve. Patrně jde o chlor

25. dubna 2024  13:45

Kvůli úniku neznámého štiplavého plynu zasahovali hasiči ve středu a ve čtvrtek v Gorkého ulici v...

Zastal se urážené kamarádky, schytal kopanec do hlavy. Policie hledá útočníka

25. dubna 2024  13:42

Pražští policisté pátrají po agresorovi, který v březnu v Karlíně napadl jiného muže. Incident se...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  13:40

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,67
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik