Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

To ti byl takovej sviňskej materiál

Nakrájení švestkovýho koláče s sebou může přinést i další neočekávané příběhy. Třeba ten o vašem vůbec prvním dni ve škole.

Cestou ze svatby jsme se na skok zastavili u mámy. "No, jídlo mám a koláč je v troubě, tak bude ještě takovej prdlavej.", vyměnili jsme si základní informace, že já přijedu a máma se postará.

Pole kolem chalupy se ze zlatovlásek změnila v hnědky. Už je zoráno. A oranžové trsy jeřabin mají palice tak těžké, že se k zemi sklánějí jako hlavy žíznivých žiraf k vodě v jezeru.

"Počkej. Něco sem našla.", odběhla máma z kuchyně a slyšel jsem, jak její kroky rozvrzaly schody vedoucí do patra baráku.

Krájel jsem ke kafi prdlavej švestkovej koláč, prsty mi voněly po létu a máma na kuchyňskou linku položila starou černobílou a lehce zkroucenou fotku.

Nasadil jsem si brejle.

Na fotce před mojí základkou stála mladá ženská v dost otřesnejch botách, s vytupírovanou hlavou a v kostýmku, na kterej by byla hrdá i Vivienne Westwood. Kabelka, kterou držela v rukách, byla snad vyrobená z rezavýho plechu.

"Podívej, jak ti to tam slušelo.", řekla něžně mateřsky a fotku mi strčila víc pod nos.

Až pak jsem si všimnul takový siroty nešťastný, která stála vedle oné štramandy.

"To jsem já?", zeptal jsem se nevěřícně.

"No a kdo jinej? Kim Čong Il?"

S Kim Čong Ilem se skoro trefila. Vedle krasavice postávalo něco, co svýma asijskýma rysama připomínalo dítě adoptované z Číny.

"Byl jsi takovej naducanej, no.", zhodnotila to, jak jsem při první cestě do školy vypadal.

"Tlustý dítě jsem byl furt, ale co to mám na sobě?", díval jsem se pořád jako u vytržení na fotku, na které postával evidentně chlapec, jehož jedna součást oblečení prokazatelně nepatří mezi oblečení pro kluky. Takovej Jára Cimrman svojí doby.

"Jo....", lovila máma v paměti co to šlo, "to byly původně šaty Renaty, ale protože vyrostla a už je nemohla dál nosit, tak jsme je s mámou dole ustříhli a udělali ti z toho takovou rubášku, no."

Ty zkrácený, "původně Renaty šaty", začaly pod krkem malým stojacím límečkem, na prsou měly kapsičku s vyšitým srdíčkem a končily někde v polovině mých tehdy dětských stehen, který kryly nějaký tesilky, který zase končily nad sandálkama, ze kterejch mi lezly prsty zabalený v ponožkách.

"No tě bůh, vy ste si mě teda vymodelovali", řekl jsem. "Spíš to vypadá, že sis přála holčičku a když už jsi porodila dva kluky, tak ses kreativně vyřádila aspoň na tom, jak jsi nás oblíkala. Teda mě. Konkrétně tady. To si vůbec nepamatuju. Zaplať bůh!", dodal jsem.

"Bylo to celý bledě modrý, z krepsilonu a srdíčko bylo červený.", řekla máma a pořád na tu fotku koukala se mnou. Ona něžně. Já vyděšeně.

Jako by mi do prdele vrazili vidle.

"No jasně! A škrábalo to na krku a bylo v tom horko.", rozjela mi hlava vzpomínky, které v ní přes čtyřicet let podřimovaly a neměly ambice se vůbec probudit. ... kdyby máma vedle nakrájenýho koláče nepoložila na kuchyňskou linku starou fotku.

"To ti byl takovej sviňskej materiál. Lidi se v něm potili a smrděli, ale když nebylo skoro nic jinýho? Měli jsme snad chodit nahatý?"

"Aspoň děcka jste mohli ušetřit.", položil jsem fotku zpátky na kuchyňskou linku a vzal do rukou talíř s koláčem, kterej hlásá konec prázdnin a začátek školy.

Máma mi opatrně vzala talíře z rukou, položila je na stůl a objala mě.

A jak mě tak mačkala těma už ne zrovna silnejma rukama a já stál ve svý výšce tak třicet centimetrů nad ní, potichu a klidně mluvila.

"Klidně bych ti to zase oblíkla. A čapla si před tebe na bobek a dlaní ti upravila pěšinku ve vlasech. A poplácala bych tě po prdelce a řekla: tak jdeme... A šli bysme "resslovkou" dolů k parku a pak Moskevskou až ke škole. A lidi na ulici by mi říkali: tak už ho vedeš do školy? To to letí. A já bych byla mladá a veselá a už bych tě poprvé vedla do školy. No a vidíš...když pánbu dá, za pár let tě povedu do důchodu. A oblíknout se budeš moct klidně sám. Nebo vlastně", zaváhala na chvilku, "budeš třeba ty oblíkat mě. Kdo ví..."

 

Prázdniny jsou v tahu, ale do důchodu ještě pár prdlavejch, z trouby právě vytaženejch švestkovejch koláčů bude...

Autor: Marek Valiček | středa 31.8.2016 9:00 | karma článku: 37,43 | přečteno: 1729x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,26 | Přečteno: 814x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1927x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 753x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 785x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 927x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,67
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik