Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Malý děti nemaj rádi tvrdý dlaně

Klouby na rukách té ženy byly hrbolaté jako sám život. Vypadaly jako krunýřky želviček, které zrovna teď nikam nepospíchají...

Autobus se z mlhy, ze který by se dali stavět sněhuláci, vynořil jako duch, otevřel svoje dveře a vcucnul mě dovnitř.

A než se do mlíka, který vonělo chandrou a stále dalekým jarem, zase ponořil, vybral jsem si mezi všemi spolucestujícími starší paní s pleteným fialovo zeleným baretem usazeným dost hala bala na její sklopené hlavě.

Ten baret se stal mým majákem a paní pod ním ostrovem v moři mlíka, kterým jsme právě proplouvali k letišti a pak dál na Veleslavín.

Štrikujících dlaní jsem si všimnul, až když jsem vedle paní Majákové dosedl na zadek.

Linie růžové vlny se jako anorektická žížala táhla po jejím utíkáčku od dlaně do tašky uložené mezi koleny.

Oba ukazováčky se opíraly o jehlice spojené mezi sebou bílým průhledným plastem, v jehož ohybu bobtnala na první pohled holčičí šála.

Klouby na rukách té ženy byly hrbolaté jako sám život. Vypadaly jako krunýřky želviček, které zrovna teď nikam nepospíchají...

Růžová vlna vybíhající z nákupní tašky, pravidelné a klidné pohyby zkroucených dlaní a jemný zvuk dotýkajících se jehlic mi do hlavy poslaly dětské filmy, ve kterých jsem se jako malý kluk hrál roli vnuka.

Babička seděla v křesle pod lampou, na stolku u křesla měla popelníček s hořící cigaretou, u nohou koš s vlnou (do něj jsem strašně rád nořil s přivřenýma očima ruce) a s nohou přes nohu štrikovala.

Ostrov, na který jsem se v ten okamžik díky fialovo zelenému majáku dostal, měl název Dětství.

 

Pokukoval jsem po těch dlaních vedle sebe, ale film byl najednou nečekaně přerušen pohledem paní Majákové do mých očí.

"Vánoční dárky?", zeptal jsem se a hlavou kývl směrem k jejím dlaním.

"Co vás nemá", začala postaru a ruce pletařky se zastavily, "to by mě doma hnali s takovejma dárkama!", usmála se a na pravý ukazováček nakroutila další várku vlny, ze které se v její klíně vlnila šála.

"No jo, měkký dárky, že jo?", přitakal jsem paní Majákové, "připomněla jste mi mojí babičku.", řekla pusa takový to vaše tajemství, o kterém prostě nechcete v danou dobu mluvit se ženskou s fešným pleteným baretkem na hlavě.

"Taky měla revma?", zbrzdil pragmatický dotaz moje romantické rozpoložení.

"Ne," dal jsem se i proti svému přesvědčení, že o tom nechci mluvit, do řeči. "Ale taky štrikovala a kouřila při tom."

"To byla teda moderní babička, vám povim. Vy už taky nebudete nejmladší, takže když si to tak vezmu, to tenkrát byla opravdu moderní babička.", a ukazováček zase navinul pár centimetrů růžové vlny.

"No, vona to spíš byla taková bábomáma a pak i ségra.", vylilo se ze mě to, co mělo zůstat v hrdle. Určitě za to mohlo to štrikování!

"Tak to vám povim, že jste měl velký štěstí.", zarachotila jehlicemi a dívala se do svých dlaní, když mi o mém velkém štěstí povídala. "Já mám to zatracený revma a tak musim pořád dělat něco s rukama. Aby mi neztvrdly úplně. Malý děti nemaj rádi tvrdý dlaně. A tak štrikuju. No."

Možná se mi to tou plavbou v moři mlíka jen zdálo, ale měl jsem pocit, že rytmus jehlic, pletoucích holčičí šálu, začal znít v melodii Ódy na radost.

"Víte, kolik já toho už napletla?", přestala paní štrikovat a zase se na mě podívala.

"Asi hodně, když vidim, jak vám to jde.", chtěl jsem paní udělat radost.

Vlna se z jejího malíčku velerychle odmotala, dlaně položily jehlice na klín a zkroucené prsty paní Majákové zajely do tašky mezi nohama. 

A pak to začalo...

Modrá šála. Bílá šála. Červenobílá šála. Hnědý palčáky a dva barety. 

To všechno paní vytahala z igelitky a pokládala bez ostychu do mého klína.

"No, pěkný to máte.", hodnotil jsem jako neznalec její pletařský um. Já prd poznám, jestli oka vážou a jsou správně odpočítána. "A co s tím vším děláte, když to jako dárky nemůžete rozdávat?", zajímalo mě.

Paní Majáková opět bez ostychu sbírala jeden svůj výtvor za druhým přímo z mého rozkroku. Snad proto, že byla všude kolem neprůhledná mlha - nestyděl jsem se. 

"Já", pokračovala, když zase na ukazováček namotala růžovku, "když toho mám tak tři tašky, tak si najdu na internetu nějakej dětskej domov poblíž, tam dojedu, pověsim tašku na kliku a zase du."

 

Autobus proplouval mořem mlíka kolem ostrova Dětství k místu, kde se v mlze začaly objevovat stříbrně svítící hvězdy. Bylo mi úplně fuk, že jde o světla z letiště. Pro mě to byly hvězdy a já se pro jistotu v mírném předklonu podíval, jestli nemá paní Majáková náhodou obutý kristusky...

 

Autor: Marek Valiček | pátek 25.11.2016 12:59 | karma článku: 37,88 | přečteno: 1711x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,26 | Přečteno: 810x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1927x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 753x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 785x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 927x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily

25. dubna 2024  8:12,  aktualizováno  9:25

V noci na čtvrtek se v Paříži zřítily lopatky větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...

„Musím přemýšlet.“ Španělský premiér zvažuje demisi kvůli vyšetřování své ženy

25. dubna 2024  9:21

Španělský premiér Pedro Sánchez ve středu večer uvedl, že zvažuje rezignaci v souvislosti se...

ANO napadlo u Ústavního soudu změny u stavebního spoření. Vadí mu i zpětná účinnost

25. dubna 2024  9:17

Opoziční hnutí ANO napadlo u Ústavního soudu změny ve stavebním spoření, které byly součástí...

Vrchní soud rozhodne o odvolání muže, který dostal devět let za týrání družky

25. dubna 2024  8:49

Olomoucký vrchní soud dnes rozhodne o odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,67
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik