Drahokamy zářící

13. 12. 2016 9:02:10
Kdepak nějaký štěkací pejskové, nebo panenka Barbie, a už vůbec ne omalovánky. Dnešní holčičky maj úplně jiná vánoční přání...

U sousedů se peklo a já byl pozvanej jako jeden z pekařů. Pekly se rohlíčky a zázvorový sušenky a koulely se kuličky z rozemletých mandlí a salka a ty se pak balily do kokosových vloček.

Byt kousek za Prahou byl plný lidí různě ze světa. Kluci z Jordánska umixovali adventní humus a ozdobili ho olivama černýma jako asfalt. Dvě spolu žijící maminky představily společnosti svého čerstvě narozeného syna Teodora a vzduchem obejváku plavala česká, anglická a arabská slova. Drobná česká ženská, s bříškem kulatým a velkým jako poctivý letní meloun, měla hlavu zakrytou tyrkysově modrým šátkem a její manžel Mohamed houpal na každém z jeho stehen okatý malý děti, které s ním mluvily arabsky a s náma ostatníma hezky česky a těšily se na dalšího sourozence, kterýho jim málem přinese Ježíšek.

Vůně pečeného cukroví věštila blížící se "svátky" a kolem mě se k troubě, ve které si rochňaly zlatavě hnědé pracny, prodírala mezi lidma cestu malá holka s rozpuštěnými vlasy a v upatlanym tričku.

K troubě si sedla na bobek a skrz sklo se na pečící pracny dívala jako na tu nejkrásnější pohádku, co kdy ve svym zatím kratkym životě viděla.

Stáhnul jsem si z rohu místnosti malý štokrle a sednul si vedle ní.

Dospělí mi toho za můj život už řekli hodně, ale často se ve svých úvahách opakují a sem tam si dávají pozor, co říct. Dospělí jsou mazaní. Děti mluví pravdu, protože dětské pravdy nebolí.

"To si dělala ty?", zeptal jsem se jí a mrknul směrem k plechu, na kterém se pracny pod žárem trouby opalovaly do hněda.

"Ne.", odpověděla, "já se jen dívám."

"Tak je udělala maminka?", zeptal jsem se podruhé a maminka malý holky stála v kuchyni nad náma a čekala, co holka na to.

"Maminka nepeče, protože to neumí.", pronesla bez okolků a kličkování.

Maminka se jen lehce pousmála a nechala příběh o jejím nepečení žít vlastním životem.

"No tak zase umí jiný věci, ne?", chlácholil jsem nahlas ego té, co neumí péct pracny.

"Moje maminka neumí ani vařit. Ale krásně žehlí a vystřihuje z papíru velbloudi.", usmála se malá pekařka a pořád při tom koukala na plech v troubě, na kterém se pod žárem nedočkavě kulatila zádíčka pracen.

Jeden z arabskejch kluků si stoupnul k nám a na pánvi na sporáku rozpejkal arabskej chleba, kterej se za pár okamžiků stal lžící k nabírání humusu.

Místo kolem sporáku vonělo českejma pracnama a arabskym chlebem a vanilkovym cukrem, připravenym v míse jako peřinka pro hotové cukroví.

"A už jsi napsala Ježíškovi?", nabídl jsem otázku, kterou děti kolem Vánoc dostávají dnes a denně.

"Já nevim.", byla holka stručná jako jedno jediné slovo vepsané do stránky knihy.

"Ty neumíš psát?", pátral jsem dál.

"Umim, ale nepamatuju se, jestli jsem něco psala Ježíškovi.", nenechala se malá holka a o to víc mě pošťouchla k dalšímu.

"Ale napsala.", řekla maminka, která nad náma pořád stála a čekala, co z její holčičky vypadne.

"A o co si napsala?", ptal jsem se na oko maminky, ale nahlas tak, aby mě malá, na bobku sedící holka, pořádně slyšela.

"Počkej mami, počkej, já to řeknu sama. Aby to bylo kouzlo. Víš?", skočila nám holka do dialogu.

"Budu hádat, jo?", gradoval jsem příběh.

"Tak jo.", usmála se na mě a poprvé při našem povídání odtrhla oči od trouby a dívala se mi přímo do obličeje.

"O hasičský auto.", přepálil jsem naschvál první typ dárků pro malou holčičku.

Ta se podívala na maminku, maminka udiveně zvedla ramena a usmála se.

"Ty seš!", plácla mě malou dlaní do stehen a začervenala se.

"No tak ne. Tak o panenku?", zabrousil jsem do krajiny holčičích přání.

Zavrtěla hlavou, až se jí vlásky kolem obličeje omotaly jako chapadla medúzy, kterou si jako dítě pamatuju z prázdnin u Baltickýho moře.

"Taky ne?", zahrál jsem údiv a pokračoval v tipování. "Knížku, pastelky a omalovánky?", podsouval jsem malý holce to, co bych si vlastně přál od Ježíška já, kdybych mu dokázal svoje přání napsat.

"Né ne. Zase špatně.", řekla rázně jako moje učitelka matematiky, když jsem řešil neřešitelný početní příklad přímo u tabule před celou třídou.

"Tak nějaký šatičky a sponky do vlasů?", hodil jsem do placu další možnosti. Šlo přece jen o ženskou, i když zatim jen v malym vydání.

Protáhla obličej, z bobku se postavila na nohy, a i když už stála, měl jsem její obličej před mým i přes mé sezení na štokrleti před troubou s pracnama. Tak malinká to zatim byla ženská...

Opřela se o dvířka kuchyňské linky za jejíma zádama, začala se kroutit jako žížala a řekla: "Přeju si drahokamy zářící."

A bylo! Žádná panenka, žádnej kočárek, žádná knížka nebo omalovánky a už vůbec né hasičský auto nebo sponky do vlasů. Drahokamů se jí zachtělo.

Maminka překvapeně vyvalila oči.

"Drahokamy?", rozesmálo mě uvnitř, ale navenek jsem se tvářil strašně důležitě.

"Zářící.", přidala k drahokamům důležité slovo pekařka pracen a vztyčila přitom drobný ukazováček.

"No to dá rozum. Jasně že zářící! Přece si nebudeš přát drahokamy, co nezářej...", pustil jsem s radostí z pusy, protože podobný přání dospělí lidi prostě nemaj.

"Aby to tu všechno svítilo, víš? Aby bylo blejskání a záření a mami, myslim, že už sou.", skočila od drahokamu zářících k pracnám upečeným.

Otevřeli jsme prosklená dvířka pícky.

Mezi všechny ty lidi v místnosti se nejdřív vyvalil žár, kterej mi zamlžil brejle a pak vůně hřebíčku a karamelizovaného cukru. Mezi všechny ty lidi v místnosti vplulo kouzlo Vánoc a pracny z plechu vpluly do misky s nachystaným vanilkovým moučkovým cukrem.

Ještě teplé pracny jsme vyrovnali na malý tácek a pekařka je začala nabízet.

Usmívala se při tom a zářila.

Zářila jako drahokam.

Autor: Marek Valiček | úterý 13.12.2016 9:02 | karma článku: 34.41 | přečteno: 2016x

Další články blogera

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma článku: 32.75 | Přečteno: 1746 | Diskuse

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma článku: 28.66 | Přečteno: 728 | Diskuse

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma článku: 23.93 | Přečteno: 669 | Diskuse

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma článku: 31.60 | Přečteno: 817 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 20 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.56 | Přečteno: 271 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.31 | Přečteno: 469 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 5.19 | Přečteno: 113 | Diskuse
VIP
Počet článků 1307 Celková karma 29.23 Průměrná čtenost 2417

muzskej, co rad zije

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...