Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Orobinec

"... tak sem ti uklouzla na sněhu a málem se při tom opařila horkym čaje z konvice, co stála na stole." Pro mnohé trochu zmatek v oznámení, ale já se nedivim, Taková prostě moje máma je.

Od matek chcete přes telefon slyšet, že se maj dobře, že maj co jíst a že jim nic nejni. 

Matky nechtějí dětem přidělávat starosti a tak vobčas zalžou, aniž by se jim od pusy zaprášilo. Kouzelnice.

Moje matka ale kouzelnicí není, možná čarodějkou, ale kouzelnicí určitě ne.

"Hochu, tady tak padá sníh a sviští vítr, až mám pocit, že přiletí nějaká velká sněhová tlama, zhltne celej náš barák a všechny nás vyfoukne někde daleko, dům posadí na místo, který neznáme a my pak netrefíme ani pro noviny, ani pro mlíko."

"To zní přímo apokalypticky.", poznamenal jsem souhlasně. "Máte doma zásoby jídla?", zeptal jsem se prakticky, protože to bych v případě přírodní katastrofy řešil nejdřív. Jakmile člověk neni najedenej, nic s nim neni, natož aby odolával stresu z nenadálé události.

"A jak máme ty střešní okna, tak musíme ráno rozsvítit, abysme vůbec věděli kam šlapeme. Tma jako v prdeli.", dodala matka k popisu následků současných sněhových vánic na severu Čech. "Víš co zaplatíme za elektriku????"

"Taková Kavárna po tmě.", poznamenal jsem.

"Co to je?", nečekala máma s další otázkou.

"Normální kavárna, jen je tam tma tmoucí a lidi si objednávaj kafe a nic neviděj a obsluhujou je slepý lidi."

"No...tak to přesně máme doma - jen jsem netušila, že je to Kavárna po tmě.", zasmála se. "A včera Jirka otevřel to střešní okno v obejváku a ve vteřině jsme měli doma sjezdovku, protože všechen ten sníh napad dovnitř. Na koberec."

"A lanovka...?"

"Co lanovka?"

"Jestli máte doma i nějakou lanovku, když máte v pokoji sjezdovku, přece.", dodefinoval jsem svůj dotaz.

"Ty si vůl! Já mu hned vynadala a pak jsem, já kráva, ve vzteku otevřela to druhý okno a proměnila jsem se ve sněhuláka. Do místnosti sice vpadlo dost světla těma dvěma otevřenejma oknama, ale já stála v noční košili v závěji, nasraná jak parní lokomotiva a studily mě chodidla."

Představoval jsem si matku stojící v noční košili a bosou v závěji uprostřed jejího obejváku.

"A tak jsem šla pro lopatku, abych ten sníh vyházela oknem ven - kam patří!!!! - a když jsem se k tý závěji vracela, tak jsem po tom sněhu uklouzla a jako velryba jsem jsem se zašprajcla mezi postel a stůl, na kterej jsem před malou chvílí položila konvici s vařícím čajem. Naštěstí!!!! se ta konvice nesvrhla a ten čaj v ní mi nespařil boky! A nesměj se...."

Musel jsem se smát. Musel jsem se smát jednak proto, že vím, že se mámě nic nestalo a pak taky hlavně proto, že jsem si celou tu holiday on snow živě představoval.

"No to bys měla vopařeniny, to ti povim, Zorino!", poznamenal jsem mezi smíchem a nádechem.

"To by mi ani tak nevadilo, to se spraví, ale představ si, že bych doktorovi musela říct, že jsem DOMA uklouzla na sněhu a opařila se horkym čajem z konvice. To by mě po ošetření poslali rovnou do blázince a co bych tam asi tak dělala, nevíš?"

Varianta vysvětlení příčiny opařenin v tónu "uklouzla jsem doma na sněhu" by byla vskutku jedinečnou, napadlo mě a smál jsem se dál.

"No, takže jsem se zvedla, Jirka na mě koukal jako by se v pokoji objevil přímorožec, shrnula jsem ten sníh na jednu hromadu a tu pak vyházela z vokna a dala si konečně ten čaj, kterej jsem nemusela pít v kavárně po tmě, protože denní světlo dorazilo i k nám.", poznamenala už spokojeně.

"A co máš v plánu na dnešek?". zeptal jsem se a znovu mrsknul klacek Stelle, která ho doběhla, vzala do držky a znovu přinesla k mejm nohám. Klacek mě studil do rukou jak čert a pořád se divim, že je psy berou do huby i v zimě. To je jako byste v hubě nosili rampouchy. Zkuste to.

"Musim už konečně vletět na ten orobinec.", zakódovala matka svoje prohlášení.

"Půjdeš k rybníku kosit suchý rákosí?", nechápal jsem.

"Ale prd, musim si udělat pořádek ve zlatě.", nepřekvapila mě matka. "Mám v tom trochu nepořádek a tak to v tý krabičce musim lehce srovnat."

"Pořádek ve zlatě a orobinec? Jak to jde k sobě?", byl jsem úplně mimo. "Budeš tu krabičku vykládat suchym rákosim, aby se prstýnkum dobře hajalo?", začal jsem se zase smát.

"Si blbej? Proč bych domu tahala rákosí, když jsem se včera zbavila sjezdovky. Přemejšlej!", školila mě máma.

"Nechápu souvislosti.", přiznal jsem.

"Žádný tam nejsou. Oro - je zlato a binec je binec. Takže mám v tý krabičce orobinec a musim to v ní po letech zase porichtovat. Věci jsou často jednoduchý, chlapče, to jenom vy, mužský, ze všeho děláte zbytečnou vědu. Tak čau.", a položila telefon a já jsem zase mrsknul Stelle klacek.

Věřte svým matkám všechno. Všechno včetně toho, že maj doma sjezdovku a musej si sem tam udělat pořádek v orobinci.

 

 

Autor: Marek Valiček | středa 11.1.2017 10:08 | karma článku: 33,97 | přečteno: 1326x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,25 | Přečteno: 793x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1922x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 749x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 779x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 924x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tady prostě mlčet nemůžeme

Národní politika je rozpolcená. A i když je Česká republika proti současným mrazům připravená a nikdo nezmrzl, byť měl na sobě jen trenky a trička s krátkým rukávem, existují skupiny lidí, které mlčet nemohou... Mají totiž rozum.

12.1.2024 v 9:48 | Karma: 30,57 | Přečteno: 1377x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... jako když z penálu vysypeš pastelky

Téměř na den přesně jsme zase ponořili chodidla do vanové teploty vody Indického oceánu, nad hlavama nám v tu chvíli proletěla padající hvězda a mně nějaká mořská mrcha lehounce popálila nárt na levý noze...

8.1.2024 v 14:02 | Karma: 23,46 | Přečteno: 851x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Kližka na houbách a roztančená matka. Prostě krásnej den!

Některé matky to tak prostě mají. K narozeninám si nepřejí žádné dárky, ale rády si zatancují v restauraci, kde se... netančí.

29.11.2023 v 10:37 | Karma: 30,97 | Přečteno: 761x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... já věděla, že jsem neporodila blbce

Přešel jsem celou naší rozlehlou zahradu, která kdysi bývala olympijským stadionem, zelení prosycenou džunglí nebo jen mým obyčejným útočištěm. Loktama jsem se opřel o plot a podíval se přes něj do daleka. Do dětství...

17.11.2023 v 9:14 | Karma: 40,68 | Přečteno: 4907x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Vliv stravy a alkoholu (v době krize) na dlouhodobé vztahy

Krize všude kolem nás! Nemít v restauraci zarezervovaná místa, těžko bychom se někde kolem vytipované hospody v pražském centru v sobotu večer usadili...

9.8.2023 v 12:49 | Karma: 26,13 | Přečteno: 1150x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... proboha, kdo vás tak příšerně oblík?

Pokaždé, když je na place trochu času, když se svítí, nebo líčí, nebo čeká na slunce a jindy na mraky, se s bandou mých kolegů posadíme a jedeme zážitky z natáčení. A že se zážitky jen hemžíme...

30.7.2023 v 11:34 | Karma: 36,47 | Přečteno: 5073x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Proč ten teplouš z Ukrajiny neválčí?

Pokud se určitá mozková nedostatečnost propojí s klasickou závistí, dochází k situacím, které je opravdu lepší úplně minout.

28.7.2023 v 10:23 | Karma: 43,45 | Přečteno: 15533x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... vy prej máte černýho ptáka. A mohla bych ho vidět?

Ani požáry, jaké v těchto dnech tančí po Rhodosu, nejsou štont rozpálit debatu tak, jak se to před nedávnem podařilo jedné malé holce z Toušně.

26.7.2023 v 11:43 | Karma: 43,32 | Přečteno: 7416x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Bylo to tu dobrý, ale zejtra už nepřijdu

"Tělo vašeho bratra bylo nalezeno na ubytovně ve Vysočanech. Abychom vyloučili cizí zavinění smrti, byla nařízena soudní pitva a vy musíte čekat na její výsledek", tak prosté bylo květnové oznámení Policie ČR.

21.6.2023 v 11:19 | Karma: 43,80 | Přečteno: 8012x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

53 pohlaví country

O tom, co se aktuálně děje v Cannes mám málo informací. Jenže... i ten červenej koberec na hvězdami prošpikovaném Boulevard de la Croisette včera večer jistě ještě více zčervenal závistí při porovnání s eventem ve Středoklukách.

27.5.2023 v 10:12 | Karma: 29,80 | Přečteno: 1245x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Nejdřív se stydíte koupit kondom, pak viagru a nakonec jste skoro všichni svatí...

"... od bezzubýho k bezzubým. To je tak v kostce život každýho chlapa. Ale co ti budu vyprávět. Sám to znáš nejlíp."

25.5.2023 v 8:31 | Karma: 27,22 | Přečteno: 1162x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

O polykání žab a o tom, že už nejni, jak to bejvalo

V pátek jsem ráno sedl do auta, nastartoval a z rádia se ozvalo "...to je celé, ten příběh končí...". Hanička tam nahoře v nebi asi ví, co se tu děje. Můj další film skončil a já jel na Barrandov odevzdat klíče a říct ahoj.

1.5.2023 v 11:01 | Karma: 28,31 | Přečteno: 1089x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... stejně, jako když malé dítě vyráží na výlet

Na dnešní den jsem se těšil moc. Těšil se stejným očekáváním, jako když jsem jako malej kluk vyrážel na výlet. Dospal jsem na rozdíl od dětství klidněji, ale to očekávání v sobě mělo velmi podobnou radost. A mít radost...

9.3.2023 v 15:10 | Karma: 27,11 | Přečteno: 1001x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... tak si to číslo napiš na předloktí, když si ho nepamatuješ

Lidská neomalenost až blbost je nezničitelná. Lehce omluvitelná je blbost mladá. Stará blbost - to už je kategorie k nepřekousnutí.

8.3.2023 v 11:37 | Karma: 32,48 | Přečteno: 3236x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Malorizace, aneb "proč bych se měla bát?"

"A najednou jsem ti viděla Jirku ve čtverečkách, zamotala se mi hlava a tak sem si řekla "pozor, holka, jdi si lehnout" a šla jsem, protože když je člověku ouvej, má si lehnout a počkat, až to přejde."

7.3.2023 v 9:59 | Karma: 28,00 | Přečteno: 1050x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,67
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik