Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Někde tam za smrtí se asi mluvit nemusí

Některé ženy se v důchodovém věku vrhnou na ezoteriku, další vplují jako dobrovolnice do sfér charity, jiné se plně věnují vnoučatům. Moje máma se vrhla na pohřebnictví...

"Letos jich bylo sedum. Jako těch statečnejch ve filmu. Tak sem je i s pastičkam zase sebrala všude po baráku a nesla je jako každej rok dolu do zahrady. Ale pak jsem si řekla, že je letos poprvé pohřbim. Pokaždý jsem je jen hodila na hnuj a možná právě tohle mi nadělalo paseku v čekrách."

V naší chalupě se po zimě likvidovaly ostatky myší, které uvízly v Zorkou nastražených pastech.

"Že ti nadělalo paseku v čakrách co?", poslal jsem mámě mobilem otázku.

"No to, že jsem ty chudinky zabitý hodila bez rozloučení na hnuj."

"Blázníš?", uchechtnul jsem, protože mi to uchechtnutí zhlečilo moment, ve kterém jsem matku začal podezírat z určitých odklonů od běžného lidského chování.

"Nech bejt. Člověk přece nemusí dělat všechno pořád ve stejnym gardu.", vyvrátila Zorina domněnku, že začala totálně blbnout.

"Vzala jsem v kůlně rejč a vylezla jsem na mez. Tam jsem jim v poli připravila společnej hrobeček a jednu myšku položila vedle druhý. Byl ti takovej krásnej den, jako stvořenej pro pohřbívání.", rozněžnila se pohřbívací ceremoniářka Zorka.

"A cos jim na poslední cestu zahrála?", byl jsem zvědavej.

"Jak zahrála? Víš přece, že neumím ani pískat, natož hrát na nějakej nástroj. Zazpívala jsem jim "Čechy krásné, Čechy mé".", upřesnila hudební doprovod při pohřbu myší moje máma.

Přestavoval jsem si Zorinu, jak stojí s rejčem na naší mezi, před sebou má v brázdě těla sedmi myší, které položily životy v jí nastraženejch pastech a ona jim na poslední cestu zpívá písničku od Josefa Leopolda Zvonaře. Někdo by si při pohledu na celou tuhle situaci mohl myslet, že je moje máma magor. Pár lidí ale ví, že je to prostě Zorka.

"Takže jsi jako první dospělá ženská na celý tý naší planetě vypravila sedmi myším pohřeb.", vyhodnotil jsem v jedný větě celou mámou popisovanou situaci na mezi před naší chalupou. "Není to běžný, ale je to od tebe hezký.", pochválil jsem Zorinu.

"No...a pak jsem si sedla na mez a z klacíků, který jsem si s sebou přinesla jsem pomocí motouzku svázala křížek a ten jsem prdla do hlíny nad těma nebožačkama.", plula matka v melancholii vyprávěného příběhu.

"A věnce byly?", nedalo mi.

"Jen pár květů podbělu, hochu. Vono tady ještě nic jinýho nekvete.", upřesnila matka květinovou výzdobu hromadnýho hrobu. "A pak mě ty mrtvý myši vtáhly do vzpomínek na všechny mrtvý, který si uchovala moje paměť. A najednou byl se mnou na mezi táta i máma a vedle nich si sedla babička Javůrková a jen tak mlčeli a koukali na louky a les před náma a já se jich chtěla zeptat, jaký to tam ve smrti je."

"Co měli na sobě?", zajímalo mě.

"Jako šaty myslíš?", zjišťovala máma, jestli mi dobře rozumí.

"No jasně. Co měli na sobě tvůj táta s mámou a co třeba babička Javůrková? Myslíš, že maj nahoře nějakej fundus s hadrama, do kterejch se lidi oblíknou, když jim jejich oblečení, co maj na sobě v době pohřbu, přece spálí oheň, ne?", konkretizoval jsem.

"A víš, že ani nevim, co na sobě měli? Možná byli nahatý. Ale to ti fakt nemůžu říct. Mě spíš štvalo, že nic neříkali. Jen tak seděli a čučeli před sebe."

Situace, kdy matka sedí na mezi u hromadnýho hrobu sedmi myší spolu se svejma rodičema a babičkou (kteří byli možná i nahatí!!!) mě pobavila.

"No ... a když dlouho nic neřikali, tak jsem začala já.", spustila Zorina.

"Něco jsi jim vyprávěla?", byl jsem zvědavej až běda.

Máma se nadejchla, hlasitě vydechla a pokračovala: "Přesně tak, řekla jsem jim všechno, co jsem jim nestihla říkat v době, kdy jsem každý jaro házela myši zbůhdarma jen tak na hnuj. Vlastně jsem jim v těch dobách nic říkat nemohla, protože k hnoji nikdy nepřišli."

"Kdo nepřišel?", začal jsem se v mámině vyprávění ztrácet.

"No kdo? Moje máma, táta a babička přece. Přišli až teď, když jsem ty myši pohřbila jak se sluší a patří."

"To je přímo spirituální zážitek, Zorino. Cos jim navykládala?", jel jsem dál v sérii otázek.

"No co... že je tady všechno v pořádku. Že mám dny, kdy se směju od rána do večera, a taky dny, kdy si kolena odřený životem patlám jodovou tinkturou. Že chalupa stojí a že před sebou zase máme období, kdy bude třeba rejdit po zahradě každej den se sekačkou. Že jsem všichni zdraví tak, jak si zasloužíme a že dostanu k důchodu přidáno pár stovek.", srhnula Zorina sumář informací, které předala v sedě na mezi.

"A pozdravovala jsi je i ode mě?", zkoumal jsem.

"O tobě jsem jim nic konkrétního neřekla. Na to si budeš muset přijít sám. Zkus někdy udělat něco jinak, než děláš běžně. A možná se zastavěj i u tebe. Ale bacha, slovo z nich nedostaneš. Jen seděj a čuměj.", osvětlila mi máma vlastní zkušenost.

"Třeba lidi přicházej v době smrti o hlas.", napadlo mě.

Máma mlčela jen chvilku.

"Nebo je to tak, že jsou slova mezi lidma nutný jen tady. Někde tam za smrtí se asi mluvit nemusí. Ale to nevim jistě, na to přijdu až pak. Blbý je, že ti to PAK nepovim. Jednou to budeš muset poznat sám, hochu..."

 

 

Zůstávají po žehu lidi v následnym životě nahatý? Mluvěj nebo jen mlčej, protože mluvit už není třeba? Přijdou si někdy moji mrtví přisednout vedle mě na mez?

Nevím. Příště musím udělat některý věci jinak, než obvykle. Pak třeba dostanu odpovědi i na otázky, který kolem mě zatim litaj lehce jako hedvábnej papír v průvanu.

 

 

 

 

 

 

Autor: Marek Valiček | středa 29.3.2017 9:19 | karma článku: 33,99 | přečteno: 1402x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,26 | Přečteno: 817x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1927x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 753x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 785x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 927x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem

26. dubna 2024  17:05

Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....

Dostával jsem balíčky, ne peníze, řekl Bystroň ke kauze úplatků od Rusů

26. dubna 2024  16:37,  aktualizováno  16:50

Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň v kauze možných úplatků od proruské sítě řekl v...

Wau, skvělé, úžasné. Podvodníci imitují známé weby, falešné jsou i komentáře

26. dubna 2024  16:39

Internetoví podvodníci zneužívají zavedené značky a snaží se tak z lidí vylákat peníze. Podvrhnuté...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,67
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik