Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sklípek na urny - moc šén to neni, ale ušetříš!

Všude kvetou šeříky, milovníci života se těšej na dlouhý dny a krátký noci a ponožky si berou dovolenou. Zorina je i přes všechny ty krásy života zase dál: "Sklípek na urny. Víš o tom něco?"  

S mámou si ve volnej den chcete povídat o svíčkový. Nebo o tom, že zrovna venku sušíte vypranou deku z ložnice a těšíte se, jak se večer ponoříte do vůně ještě nerozkvetlých růží, zatim jen napučených pivoněk a vůbec do peřin, co budou vonět po vesnickym luftu. 

Jenže sny jsou sny a realita je často jejich nevlastní sestřenicí z druhého kolene.

"Sklípek na urny.", řekla krátce, "Víš o tom něco?"

"To jako že bych už měl?", vzpírám se debatě o urnách v májovém dni. Trochu mě ale mate a zároveň zajímá slovo "sklípek". Prdim teda na svíčkovou a voňavý povlečení a těšim se na popelení v urnách.

"Jako že bys dole pod chalupou udělala kolumbárium? Ty vedle vokurek, Jirka vedle naloženýho zelí a já, jednou, po boku sklenic s marmeládama?"

"Nebuď blbej a poslouchej.", zpražila mě Zorina na oko ostrou odpovědí. "Víš co stojí jeden pohřeb?"

"No to nevim."

"Tak ani nechtěj. Moc. Místo, aby tě stát po tvojí službě pro něj jednou zahrabal nebo spálil, ještě tě stáhne vo poslední prachy."

"Stát?"

"No a kdo jinej?", durdí se Zorina.

"Stát pohřbívá zemřelé? To sem fakt nevěděl."

"Stát zákonem přikazuje pohřbívat a tak tu jsou havrani, co tě za peníze zahrabou. Takže stát.", logika matek je v podstatě v některých okamžicích sdostatek funkční. 

"Ano. Máš pravdu.", nechtěl jsem zdržovat vplutí do původního tématu naší májové diskuze, kterým byl "sklípek na urny". "Co ten sklípek, teda?"

"No", chytla se Zorina jako pověstné tó košile, "a to je právě vono. To ti je takovej forichtung, kam se strčej urny s popelem, zaklapne se to a hotovo."

"Forichtung? A jak to vypadá?", pátral jsem a z okna pozoroval vypranou deku, nad kterou pořád lítaly vlaštovky a já trnul, že jí poserou.

"No, moc šén to neni, ale to je po smrti uplně jedno. Vypadá to jako takový ty transportní krabičky na přenos kytek z Hornbachu, ale má to dekl. Jen to nemá to ucho na nošení. Asi se to nosí v obou rukách, nebo co. Ale ouško by sis na to moch nějak přiheftnout.", poradila mi.

"Já?", trochu jsem zkoprněl.

"No, až tu nebudeme s Jirkou a ty tu ještě budeš, tak můžeš ten sklípek sem tam vynýst na zahradu, vopucovat nám víka a když nebudeme zlobit, trošku i poodklopit, abysme si lokli čerstvýho vzduchu."

A už to jelo...

"Jo. To tak. Poodklopim víko, foukne jak je u nás normální a vy se mi rozeběhnete po zahradě a já vás do urny nenaženu ani bejkovcem. Žádný poodklápění. Ven vás vezmu a urny vopucuju. Ale nepoodklopim. Dyť budu v tu dobu ve věku, kdy už budu sotva chodit, holka."

"Aspoň sudy...", zažadonila máma.

"Sudy? Jaký sudy?", nevěděl jsem, co má máma zase za ušima.

"No, když budu v tý urně, tak aspoň jednou za rok - v létě - mě můžeš nechat skutálet zahradou dolu, ne?", smála se.

"A ty se mi odkopeš a vysypeš. Žádný sudy, žádná poodklopení. Smrt je smrt a fertig. Když si ale přeješ ten přenosnej sklípek, tak jo. Kolik uren se do něj vejde?"

"To je podle rodiny. Buď jsou na čtyři urny nebo na šest - to asi, když se rodina rozhodne pro společný sdílení sklípku s dětma i prarodičema.", mudrovala Zorina.

"Takže spíš sklep, než sklípek. K čemu to vlastně slouží. Já to furt nechápu."

"Sem ti to řikala, takovej forichtung, do kterýho vrazíš čtyři nebo šest uren s popelem a pak vložíš do hrobky nebo do hrobu. Co je na tom nepochopitelnýho?

"Takže taková větší urna na urny menší. Aby byly při sobě a ne každá osamělá v rohu hrobu. Tak?"

"No vidíš, jak si chytrej.", pochválila mě máma. "Včera jsme si je s Jitkou prohlíželi na tom intrnetu ("e" ve slově není vynecháno - matka tímhle slovem označuje "internet"). Neni to moc hezký, celý černý, ale můžeme si je koupit už teď a nějak pomalovat."

"Vidim tam jeden zásadní problém, Zorino.", zastavil jsem máminy úvahy o ručním pomalování urnového sklípku.

"Cenu myslíš?", reagovala obratem pragmaticky matka. "Neboj, vejde se to do tisícovky, to znamená na každýho dvě stovky při čtyřech urnách."

Matka je fotografka - počítání ji nikdy živit, naštěstí, nemuselo.

"Dvěstěpadesát na osobu, myslíš...", lehce jsem opravil matkou vyslovenou sumu, která vznikne dělením čtyřmi při základu 100. "Ale cenu jako problém nevidim."

"A co teda?", zeptala se máma bez váhání.

"No ty čtyři nebo šest smrtí v jeden okamžik, přece. Si řikala, že je to vlastně taková společná urna pro další. Tak to logicky znamená, že když si koupíš tenhle forichtung, tak spolu s tebou musej ve stejnou dobu umřít tři další lidi, aby byla kapacita sklípku plně využita, ne? A furt ten sklípek zahrabávat a vyhrabávat do hrobu, promiň, Zorino, to toho se mi fakt nechce."

Ticho.

"Ale ty ten sklipek, až umřu, přece nedáš do hrobu, ty vole! Přece nebudeš platit plac na hřbitově. Ty ho dáš k nám do sklepa a pak tam budeš už jen párkrát za čas přidávat další urny. Než tam přidaj tebe. To je přece jasný, ne?"

"Aha.", podotkl jsem pouze.

"No, aha, tak nejezdi v autě moc rychle a při sexu se chovej zodpovědně, aby ti nepraskal nějaká cévka v hlavě a nebylo po tobě moc brzo. Musíš ten sklípek nejdřív naplnit náma. Jasný?"

"Jasný.", bylo mi jasný a taky krásný, jak má máma pořád péči.

"A taky bys měl, až teda budeme s Jirkou ve sklípku, nějak ten sklípek popsat a dát info, že tam jsme a že chceš k nám. Budeš chtít k nám, že jo....?"

"Popsat? Jako že: tady se popelí Zorina a Jirka a jednou za rok je vopucujte, protože já už nemůžu - jsem mrtvej a chci bejt v urně vedle?"

"Přesně tak. To nezapomeň udělat, před tim, než přijde tvůj čas. Je to tak nenápadnej předmět, že kdybys umřel a já už byla s Jirkou v tom sklípku a někdo ten sklípek našel, tak ho mrskne do žlutý popelnice na plast a je po všem. Rozumíš? Po všem. Po instantní mamince, po nevlastním tatínkovi v prášku, po válení sudů i pucování uren. I po tobě. Skončíš v plastu.", nadirigovala mi máma po telefonu, co všechno musim udělat těsně před tim, než umřu.

"Zorino, ty si prdlá. Promiň, ale si."

"Prdlá jo? Tak na všechno zapomeň a až odletim, tak mě pohřbi do země. Dovedeš si představit toho lítání kolem a těch peněz? Zlatej sklípek na urny ti řikám."

"Nebo bys mohla tělo darovat po studijní účely nebo na orgány. To bys pak měla pohřeb zadarmo.", poradil jsem mamince.

"S tim na mě nechoď! To už mám dávno naštudovaný. Jakej pohřeb? Pohřeb čeho???, když bych dala tělo na výzkum nebo orgány? Stál bys u PRÁZDNÝ rakve a myslel na to, jak se třeba moje ledviny procházej v těle jiný ženský za hřbitovní zdí. Radim ti dobře - sklípek na urny. To je jistota, chlapče." 

 

Vlaštovky odlítly a vypraná deka zůstala nepotřísněna. Ze sporáku voněl pomalu bublající pondělní guláš. Sednul jsem k počítači a kliknul na: http://www.napomniky.cz/Sklipky-na-urny-c16_0_1.htm

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Marek Valiček | úterý 9.5.2017 9:00 | karma článku: 29,93 | přečteno: 1858x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 24,98 | Přečteno: 788x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,15 | Přečteno: 1919x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 748x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 778x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 924x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tady prostě mlčet nemůžeme

Národní politika je rozpolcená. A i když je Česká republika proti současným mrazům připravená a nikdo nezmrzl, byť měl na sobě jen trenky a trička s krátkým rukávem, existují skupiny lidí, které mlčet nemohou... Mají totiž rozum.

12.1.2024 v 9:48 | Karma: 30,57 | Přečteno: 1377x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... jako když z penálu vysypeš pastelky

Téměř na den přesně jsme zase ponořili chodidla do vanové teploty vody Indického oceánu, nad hlavama nám v tu chvíli proletěla padající hvězda a mně nějaká mořská mrcha lehounce popálila nárt na levý noze...

8.1.2024 v 14:02 | Karma: 23,46 | Přečteno: 851x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Kližka na houbách a roztančená matka. Prostě krásnej den!

Některé matky to tak prostě mají. K narozeninám si nepřejí žádné dárky, ale rády si zatancují v restauraci, kde se... netančí.

29.11.2023 v 10:37 | Karma: 30,97 | Přečteno: 761x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... já věděla, že jsem neporodila blbce

Přešel jsem celou naší rozlehlou zahradu, která kdysi bývala olympijským stadionem, zelení prosycenou džunglí nebo jen mým obyčejným útočištěm. Loktama jsem se opřel o plot a podíval se přes něj do daleka. Do dětství...

17.11.2023 v 9:14 | Karma: 40,68 | Přečteno: 4907x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Vliv stravy a alkoholu (v době krize) na dlouhodobé vztahy

Krize všude kolem nás! Nemít v restauraci zarezervovaná místa, těžko bychom se někde kolem vytipované hospody v pražském centru v sobotu večer usadili...

9.8.2023 v 12:49 | Karma: 26,13 | Přečteno: 1150x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... proboha, kdo vás tak příšerně oblík?

Pokaždé, když je na place trochu času, když se svítí, nebo líčí, nebo čeká na slunce a jindy na mraky, se s bandou mých kolegů posadíme a jedeme zážitky z natáčení. A že se zážitky jen hemžíme...

30.7.2023 v 11:34 | Karma: 36,47 | Přečteno: 5073x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Proč ten teplouš z Ukrajiny neválčí?

Pokud se určitá mozková nedostatečnost propojí s klasickou závistí, dochází k situacím, které je opravdu lepší úplně minout.

28.7.2023 v 10:23 | Karma: 43,45 | Přečteno: 15533x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... vy prej máte černýho ptáka. A mohla bych ho vidět?

Ani požáry, jaké v těchto dnech tančí po Rhodosu, nejsou štont rozpálit debatu tak, jak se to před nedávnem podařilo jedné malé holce z Toušně.

26.7.2023 v 11:43 | Karma: 43,32 | Přečteno: 7416x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Bylo to tu dobrý, ale zejtra už nepřijdu

"Tělo vašeho bratra bylo nalezeno na ubytovně ve Vysočanech. Abychom vyloučili cizí zavinění smrti, byla nařízena soudní pitva a vy musíte čekat na její výsledek", tak prosté bylo květnové oznámení Policie ČR.

21.6.2023 v 11:19 | Karma: 43,80 | Přečteno: 8012x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

53 pohlaví country

O tom, co se aktuálně děje v Cannes mám málo informací. Jenže... i ten červenej koberec na hvězdami prošpikovaném Boulevard de la Croisette včera večer jistě ještě více zčervenal závistí při porovnání s eventem ve Středoklukách.

27.5.2023 v 10:12 | Karma: 29,80 | Přečteno: 1245x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Nejdřív se stydíte koupit kondom, pak viagru a nakonec jste skoro všichni svatí...

"... od bezzubýho k bezzubým. To je tak v kostce život každýho chlapa. Ale co ti budu vyprávět. Sám to znáš nejlíp."

25.5.2023 v 8:31 | Karma: 27,22 | Přečteno: 1162x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

O polykání žab a o tom, že už nejni, jak to bejvalo

V pátek jsem ráno sedl do auta, nastartoval a z rádia se ozvalo "...to je celé, ten příběh končí...". Hanička tam nahoře v nebi asi ví, co se tu děje. Můj další film skončil a já jel na Barrandov odevzdat klíče a říct ahoj.

1.5.2023 v 11:01 | Karma: 28,31 | Přečteno: 1089x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... stejně, jako když malé dítě vyráží na výlet

Na dnešní den jsem se těšil moc. Těšil se stejným očekáváním, jako když jsem jako malej kluk vyrážel na výlet. Dospal jsem na rozdíl od dětství klidněji, ale to očekávání v sobě mělo velmi podobnou radost. A mít radost...

9.3.2023 v 15:10 | Karma: 27,11 | Přečteno: 1001x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... tak si to číslo napiš na předloktí, když si ho nepamatuješ

Lidská neomalenost až blbost je nezničitelná. Lehce omluvitelná je blbost mladá. Stará blbost - to už je kategorie k nepřekousnutí.

8.3.2023 v 11:37 | Karma: 32,48 | Přečteno: 3236x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Malorizace, aneb "proč bych se měla bát?"

"A najednou jsem ti viděla Jirku ve čtverečkách, zamotala se mi hlava a tak sem si řekla "pozor, holka, jdi si lehnout" a šla jsem, protože když je člověku ouvej, má si lehnout a počkat, až to přejde."

7.3.2023 v 9:59 | Karma: 28,00 | Přečteno: 1050x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,60
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik