Tibetská álpana a připálené brambory duchovní Zoriny

17. 06. 2017 10:22:26
Jsou chvíle, kdy každý člověk zatouží po něčem neobvyklém. Taková chvíle se nevyhýbá ani ženám a neminula ani Zorinu.

"V životě jsem už dělala leccos", začala máma sobotní ranní rozhovor. "Například jsem vlepovala známky do průkazky ROH, dojila kozu a s brzdama k ničemu jsem sjela autem kopec dolu do Libouchce. Ale až včera jsem udělala svojí první álpanu."

"Co to je?", přiznal jsem prohru hned v prvních minutách našeho ranního rozjímání.

"Ha! Nevíš, viď? Nevíš. Konečně něco taky nevíš.", zajiskřila máma radostí velkou jako nádech po vynoření se zpátky nad hladinu vody po pár minutách ponoru.

"No. Nevim. Ale jak jsem poznal, mám chytrou maminku a ta mi vše vysvětlí."

"Je to v podstatě taková osobní čmáranice, která má člověka uklidnit a utříbit jeho myšlenky.", dostalo se mi exposé do slova álpana. "Je to z Tibetu.", upřesnila ještě.

"Takže sis normálně malovala, ale protože jsi vzdělaná žena, taks to pojmenovala álpana.", chtěl jsem odbornost a exotiku přeskočit docela obyčejnym malováním.

"No počkej, počkej, to nejsou žádný vomalovánky s Křemílkem a Vochomůrkou.Tohle kreslení, možná bych spíš řekla "tvorba", je hodně spojený s vnitřním nastavením ženy - tak to aspoň psali v tý knížce."

"Čteš knížky o Tibetu?", překvapilo mě stejně, jako kdyby se teď někde objevil Obama a byl z něj běloch.

"Našla jsem tu knížku u popelnice. Duchovno u odpadků, chápeš to? A tak mi bylo tý opuštěný chudinky líto a vzala jsem ji k nám domu. Jen se mě neptej, jak se jmenoval nebo jmenovala - to fakt z tohodle jména neni možný poznat - autor nebo autorka knížky."

Představoval jsem si mojí důchodovou matku nad rozevřenou knihou o rituálech z Tibetu. Pragmatičku na kost, dobráka od kosti a pořád zvědavou až hanba.

"Přečetla si to celý?", nebál jsem se zeptat.

"Hochu, to už na mě neni a tolik času nemám. Jen jsem jí tak prolítla, ovoněla si ten papír, ale pak mě zaujaly ty álpany a tak sem si to trošku naštudovala a protože jsem byla ten den hin s nervama, tak se si řekla, že se uklidnim a udělala jsem svoji první álpanu." (Když se moje máma naučí nějaký nový slovo, který fakt zná málo kdo, užívá ho s vysokou frekvencí. Zřejmě jí to dodává nějakej pocit spokojenosti.)

"A v čem to teda spočívá." zajímalo mě.

"Ježiši kriste. Si blbej. V čem asi může spočívat malování... Vezmeš papír a tužku a jedeš."

Odporoval jsem: "Tohle ale nejni obyčejný malování, jaks mi řekla, tohle je alpáni.", upřesnil jsem.

"Álpana, ty vole, žádný alpáni.", opravila mě Zorina.

"Takže jak?", nedal jsem se.

"Vezmeš papír a všechno to, co máš v palici a co ti trápí ruce a nohy a třeba i vlasy..."

"I vlasy?", překvapilo mě.

"Dyť je to z Tibetu, tak i vlasy!", odbyla mě rázně máma a pokračovala, "...takže všechno to, co tě v tu dobu trápí přeneseš z těla na papír - teda - voni to dělali na svitky, ale na hajzlpapír se kreslit prostě nedá, to uznáš, ne?", vysvětlila mi Zorina, proč nekreslila svoji první álpanu na stočenou roli hajzlpapíru.

"Takže na papír přeneseš svoje chmury - taková terapie teda."

"No, skoro vlastně jo. A tak jsem čmárala pěkně od středu toho papíru a každym tahem jsem se zbavovala smutku, stresu, bolesti duše a fyzický bolesti - tak to psali v tý knížce. A taky jsem do toho obrázku vpisovala slova, který mě taky měly zbavit toho všeho sajrajtu ve mně, aby ze mě byl lepší člověk. Byl toho celej papír, ti povim."

"A pomohlo to?", zeptal jsem se.

"Pomohlo, ale jen do chvíle, kdy jsem z kuchyně ucejtila smrad, jako když vaříš tejden nošený fusekle v odvaru z ovčích hoven.", popsala máma jejím způsobem dost pregnantně situaci, která následovala po jejím prvním ztvárnění álpany.

"To má ta kresba takovou magickou sílu?", nebál jsem se zeptat. "To ten vnitřní sajrajt odchází i s čichovym doprovodem?"

"Ale prd magickou. Já při tom malování úplně zapomněla, že mám na sporáku hrnec s bramborama k obědu a voni se mi ty kurvy úplně přiškvařily ke dnu."

"Takže?", smál jsem se do ranního červnovýho nebe u nás na vsi co to šlo.

"Takže, můj milej, jsem tu čmáranici hodila do kamen, vyhrnula jsem si rukávy a chvíli jsem ten hrnec drhla drátěnkou. Ale bylo to úplně k prdu. Budu muset koupit novej hrnec, nějaký svitky a nový pastelky, abych se zas z toho stavu nějak dostala..."

Jsou chvíle, kdy člověk zatouží po něčem novém. Až se do toho pustíte, mrkněte pro jistotu na sporák, esli náhodou pod hrncem s bramborama nehoří příliš velkej plamen. V případě spálenejch brambor Tibet nepomůže...

Autor: Marek Valiček | sobota 17.6.2017 10:22 | karma článku: 32.48 | přečteno: 1141x

Další články blogera

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma článku: 32.75 | Přečteno: 1747 | Diskuse

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma článku: 28.66 | Přečteno: 729 | Diskuse

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma článku: 23.93 | Přečteno: 670 | Diskuse

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma článku: 31.60 | Přečteno: 817 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 29.43 | Přečteno: 570 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 52 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.66 | Přečteno: 301 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 527 | Diskuse
VIP
Počet článků 1307 Celková karma 29.23 Průměrná čtenost 2417

muzskej, co rad zije

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...