Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

... s vánkem v trenkách

"Lidi se často do dětství nedokážou vrátit, protože sou tlustý.", další ze životních poznatků mojí Zoriny.

"Jak víš, že sem ti chtěla volat?", zeptala se máma dřív, než jsem jí stačil říct ahoj poté, co zvedla telefon ode mě.

"Pupeční šňůra funguje, Zorino, i když je dáááávno fiklá. Je poslední den prázdnin a tak ti volám, abys nezapomněla koupit taveňáci k sváče do školy.", loučil jsem se s dětským volnem vzpomínkou na to, jak se v září v lednici uhnízdily taveňáky, páč je máma nebo babička ráno mázly na krajíc, druhým krajícem přilepily k sobě, zabalily do ubrousku a my pak ve třídě plivali kousky rozměklý buničiny na školní lavice.

"No, vidíš. A já ti chtěla volat, abych ti řekla, že je večer tradiční rozlučkovej táborák.", jela máma společně se mnou poslední všední volnej den léta.

Rozlučkový táboráky "tenkrát" měly dvě roviny. Dětskou tryznu a dospělou merendu. Parchántci smutněli z nutného návratu do škamen a dospělí se radovali, že budou mít jistou jistou část dne, kdy se nebudou muset ohlížet, hlídat, kárat, poučovat, napomínat a rozdělovat činnost.

"Je to pytli, Zorino, měli bysme se začít loučit.", zvednul jsem ze země klacek a hodil ho Stelle do louky s trávou rezavou, jako plechový válce sochaře Sušky.

"Může ti stará ženská trochu poradit?", zeptala se máma tak mile, jako když na žemli mažeš domácí meruňkovou marmeládu.

"Ženská jako ty mi může poradit i s barvou na lakování mojí rakve. Pusť se do toho."

"Musíš si najít vyvýšený místo a zatáhnout břicho.", začala Zorina.

"Zatáhnout břicho?", podíval jsem se na moji bublinu pod lehkým bavlněným tričkem.

"No, zatáhnout břicho. To je důležitý. Tlustý lidi, který tohle nedokážou, se nemůžou vrátit do dětství a rozloučit se s prázdninama."

Spojení "tlustý břicho a rozlučka s létem" se mi nevešlo do hlavy. "Jak to spolu souvisí?", zeptal jsem se.

"Ha! Vidíš. Dospělej, vlastně už pán v letech a nevíš. Eště, že máš maminku...", protáhla Zorina slovo "maminku" do délky kvalitně vyžvejkanýho Pedra.

Stella, zasypaná po srsti různejma semínkama z louky, ze které přitáhla zpátky klacík, vrtěla ocáskem a čekala na další můj vrh. Mrsknul jsem větví co nejdál.

"Tak povídej.", řekl jsem ve chvíli, kdy jsem z kraje chodníku urval pár - na poslední chvíli ještě narostlých - listů pampelišek, který jsem hodil za plot dvěma hladovejm mečícím kozám.

"Pamatuješ si, jak jsme jako děti často sedávali na mezi?", začala Zorina.

"My dva? Společně jako děti?", rejpnul jsem si, "promiň, mutr, tak to si fakt nepamatuju."

"Ale prd společně. Každej jako malý dítě. Vono je ještě brzo, viď?... a ty tak trochu pořád chrápeš...", srovnala Zorina z fantazie do logiky její předchozí sdělení.

"Tak dál.", řekl jsem jen dvě slova, protože se můj neprobranej mozek musel vypořádat s dalším mrskem klacku daleko do rezavějící nivy.

"Tak dál.", řekla Zorina. "Sedávali jsme na prdeli, paty těsně pod zadkem, ruce objímaly skrčený nohy a brada na kolenou. Na to jsi asi zapomněl, co? Jak dlouho jsi takhle neseděl? Hm?"

"Zapomněl.", přiznal jsem, ale v zápětí..."a pod trenky mi tenkrát foukal vítr a sem tam mě do kulek píchala ostrá tráva."

"No, vidíš.", zajásala Zorina, "to je přesně ten posez, ve kterym se maj lidi loučit s létem. S vánkem v trenkách. A musí to bejt na vyvýšenym místě. To je taky důležitý."

Kozy mečely, chtěly další porci a Stella u mejch nohou vrtěla vocasem s mokrym klackem v mordě.

"Na vyvýšenym místě?", dostal jsem se zase do úzkejch.

"No to je snad jasný i v osum ráno, ne? Stačí mez. Ale lepší je nějakej kopec. Nepředpokládám, že bys takový posezení zvládnul na větvi stromu, i když votamtad ... to by teda bylo něco!"

"Takže vyvýšený místo je asi důležitý.", poznamenal jsem.

"Vyvýšený místo a malý - v ideálním případě žádný - břicho. S panděrem se nemůžeš tolik soustředit. A bez dechu za chvíli vomdlíš. Dokážeš to svoje vlastně ještě zatáhnout?", zasadila matka úder mužské ješitnosti.

"Proč?", dostalo se mi z huby jen jedno slovo.

"Proč? Proboha proč asi, když základem posezu je obejmutí lejtek a posazení brady na kolena. Eště nějakej dotaz?"

"Aha.", dospěl jsem k dalšímu jednomu slovu. Vlastně citoslovci.

"Takže od rána nežrat a v podvečer sednout na mez, ruce kolem nohou a čumět."

"Čumět kam?"

"Kristepanenanebesích.", vyklouzly z máminy pusy slova spojená do jednoho. "Čumět do daleka. Proto to místo nahoře. Abys viděl. Když člověk čumí jen pár metrů dopředu, vidí často prd!"

"No to jo. Rozhled je důležitej. Vidíš kopce, louky, pole a možná i blejskající se hladinu rybníka nebo rozběhnutej potok.", konečně jsem se po ránu rozpovídal.

"...a nejen to!", poznamenala Zorina slibně.

"Co dál?"

"Lidi z tenkrát uvidíš. Pani Chudobovou, Lojsku Včelákovou, tetu Věru i starýho Herdejčuka. I paní Buriánová z konzumu se může mihnout."

Přislib, že uvidím dávno nevídané byl krásnej.

"Všechny tyhle lidi uvidim. I Lídu?", skoro jsem žadonil.

"Uvidíš všechno. Sedni si na zadek, zatáhni břicho, obejmy nohy a bradu si posaď na kolena. Pak uvidíš všechno. I to, na co jsi třeba na krátko zapomněl. Rozluč se s létem a přivítej zapomenutý. A jak jsem řekla - nežer, aby ti břicho nebránilo vzpomínat co nejdýl. Já to zkusila už včera na Meteláku."

"Na kopci nad chalupou?", něha mě vískala, co to šlo.

"Jo jo. Najednou jsem místo naparáděnejch chalup s tichejma zahradama zahlídla voprejskaný baráky plný křiku a běhání dětí. Zaslechla kvokání slepic paní Šmídový. Viděla jsem Chudobu, jak honí po zadní zahradě naše ovce. A když jsem si nohy přitáhla víc k tělu, slyšela jsem mámu jak řiká: "Co tu sedíš a čumíš? Kluci maj hlad..."

---

...takže...až dneska přijde ten správnej čas, seberte se, najděte vyvýšený místo, sedněte si na zadek, obejměte nohy a posaďte bradu na vlastní kolena. Ženskejm ať pod sukně nebo zástěru vane vánek a chlapy, ať ostřice píchá pod trenkama. Rozlučte se s prázdninama...

 

 

 

 

 

 

Autor: Marek Valiček | pátek 31.8.2018 10:45 | karma článku: 31,28 | přečteno: 1306x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,26 | Přečteno: 817x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1927x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 753x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 785x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 927x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,67
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik