Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Do včerejška jsem ani netušil, že moje babička byla indiánka...

Pokud se dokážete schoulit se do poloviny skořápky vlašského ořechu, budou všechny vaše následující dny úplně jiné...

Cestou z našeho vesnického kopce se v tuto dobu předháním s dalšími ve sběru napadaných vlašáků.

Spadané ořechy k sobě přitahují lidi, kteří se ve zbytku roku na cestě nahoru, nebo dolu s kopce maximálně pozdraví a usmějou se na sebe, nebo prohodí řeč o počasí, snůšce a pojízdné prodejně s "módou".

Ořechy sebou mlátí o zem, pod mikinu se při ohýbání k zemi na cemr sem tam zaplazí chlad a kapsy nebo taška se pomalu plní.

Starší ženy se ke spadaným vlašákům ohýbají tak, že levou nohu usadí do protisměru, opřou o ni levou ruku a pravou, volnou rukou jezdí po trávníku pod stromy nebo po asfaltce vedle. Našponované krepsilonové kalhoty obepínají jejich zadky, které často připomínají nedaleko z krajiny vykukující horu Říp.

"Mrchy jedny vykutálený.", hekla v předklonu jedna z paní Řípských, se kterou jsme se po odřešákama sešli včera odpoledne.

"To se mi líbí.", odpověděl jsem podobně uhekaně, protože předklony už i mě začaly dělat problémy. Hlava se mi naleje krví a bůhvíčímvším a úplně nelogicky při tomto úkonu zadržuju dech. Znáte to taky?

"Co se vám líbí, sakra, že se kutálej a chytnout je jako chytat na kameni ještěrku?", postavila se mi z příma paní Řípská.

"Ne, to jak jim říkáte mrchy, to se mi líbí. Je to takový babičkovský. Já sem byl svýho času taky mrchou, i když jsem se nekutálel, ačkoliv tomu moje tehdejší postava dost silně nahrávala. Babička mi sem tam řekla: ty mrcho jedna nestoudná.", zavzpomínal jsem.

"Měl jste chytrou babičku.", řekla paní Řípská a protáhla se v bocích. Prostě se zavlnila jako kdysi Jane Fonda, když se stala univerzální učitelkou fitnesu. "Jestlipak se taky dokázala schoulit do skořápky ořechu?", zeptala se a zase levou nohu do protisvahu, o stehno opřít levé předloktí a pravou dlaní šmátrat a pátrat po vlašákách.

Sem tam v životě dostanete nečekaně otázku, kterou nejde vymyslet. Takové otázky přicházejí stejně náhodně jako zrození nebo smrt.

"Tak velký ořechy, aby se do nich vešla moje babičky, u nás nikdy nedozrály.", odpověděl jsem.

"Vy jste mi ale kujón!", zasmála se paní Řípská už zase ve stoje. "Já neříkala, že se do nich vejde. Zeptala jsem se, jestli to byla taková babička, která se dokáže SCHOULIT do skořápky ořechu. To je, panáčku, velkej rozdíl. Víme?", pak čapla tašku s nasbíranejma vlašákama a hodila ji elegantně tak metr od sebe. "Se s tim nebudu tahat. Hodit stačí."

Přestal jsem sbírat a začal přemejšlet.

"Vy to nevíte?", skočila mi paní Řípská do mého meditování.

"Co nevím?", lapal jsem po nápovědě.

"No, jestli se vaše babička dokázala schoulit do skořápky.", brebentila pořád v předklonu a lovila další mrchy vykutálený. "Nebo se zhoupnout na sněžence. To taky nedělala?"

"Babička kouřila.", vytáhl jsem proti paní Řípské kalibr hodný jejích dotazů.

"Takže indiánka.", pronesla bez zbytečného patosu nebo podivení moje spolusběratelka. "V tom případě toho musela umět mnohem víc, než o čem tady mluvim. Pořád vám to nedochází?", zeptala se s podivem. "Hele, to je pěknej kousek, ten pude rovnou do mordy.", sebrala z trávy ořech velký jako meruňka, strčila ho mezi dlaně sepjaté k modlení a křup, ořech byl na dvě půlky. Jednu z nich jsem dostal já.

"Musíte opatrně vyndat to jádro, aby vám skořápka zůstala celá - na schoulení.", poradila mi a malým nožíkem, který vytáhla z kapsy vytahané svetru, začala rejdit ve své polovině ořechu. "Nate", podala mi nožík, když viděla, jak neumětelsky se pachtím vytahováním jádra ze skořápky.

Chroupali jsme bok po boku kousky toho vydolovanýho žlutýho mozečku a mně se pořád v hlavě mlela představa se do prázdné skořápky schoulit.

"Vejde se mi tam jenom konec malíčku.", ukázal jsem demonstrativně paní Řípské prokazatelné možnosti mé půlky skořápky.

"Tak zavřete oči. Ono to pak jde líp.", poradila mi.

"Líp?", překvapilo mě znovu.

"No Jéžiš. To víte, že jo." pousmála se Jane Řípská. "Mně když se něco ne a ne dařit, tak zavřu oči a představuju si, jako je to vlastně všechno jednoduchý. Háček k závěsu na záclony zapadne hned, brejle najdu v lednici, konev s vodou donesu k záhonu bez přestávky a děti od tý mojí holky vlastně vůbec nezloběj. Musíte zavřít oči a představovat si. Třeba to, jak se schoulíte do skořápaky ořechu. Bez zavřenejch očí je to tady občas k nepřežití.", vysvětlila v pár větách, jako to je s našima životama ta se zadkem velkým jako Říp.

"Jo táááááááááááák.", došlo mi. "V tom případě se moje babička dokázala schoulit i do skořápky od lískovýho ořechu."

"Jak jinak. Dyť to byla indiánka!", pronesla paní Řípská halabala, ale usmívala se u toho a pokračovala dál: levou nohu do protisvahu, předloktí opřít o stehno... 

 

 

 

 

Autor: Marek Valiček | čtvrtek 11.10.2018 10:41 | karma článku: 29,57 | přečteno: 1064x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,25 | Přečteno: 793x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1922x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 749x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 779x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 924x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tady prostě mlčet nemůžeme

Národní politika je rozpolcená. A i když je Česká republika proti současným mrazům připravená a nikdo nezmrzl, byť měl na sobě jen trenky a trička s krátkým rukávem, existují skupiny lidí, které mlčet nemohou... Mají totiž rozum.

12.1.2024 v 9:48 | Karma: 30,57 | Přečteno: 1377x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... jako když z penálu vysypeš pastelky

Téměř na den přesně jsme zase ponořili chodidla do vanové teploty vody Indického oceánu, nad hlavama nám v tu chvíli proletěla padající hvězda a mně nějaká mořská mrcha lehounce popálila nárt na levý noze...

8.1.2024 v 14:02 | Karma: 23,46 | Přečteno: 851x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Kližka na houbách a roztančená matka. Prostě krásnej den!

Některé matky to tak prostě mají. K narozeninám si nepřejí žádné dárky, ale rády si zatancují v restauraci, kde se... netančí.

29.11.2023 v 10:37 | Karma: 30,97 | Přečteno: 761x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... já věděla, že jsem neporodila blbce

Přešel jsem celou naší rozlehlou zahradu, která kdysi bývala olympijským stadionem, zelení prosycenou džunglí nebo jen mým obyčejným útočištěm. Loktama jsem se opřel o plot a podíval se přes něj do daleka. Do dětství...

17.11.2023 v 9:14 | Karma: 40,68 | Přečteno: 4907x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Vliv stravy a alkoholu (v době krize) na dlouhodobé vztahy

Krize všude kolem nás! Nemít v restauraci zarezervovaná místa, těžko bychom se někde kolem vytipované hospody v pražském centru v sobotu večer usadili...

9.8.2023 v 12:49 | Karma: 26,13 | Přečteno: 1150x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... proboha, kdo vás tak příšerně oblík?

Pokaždé, když je na place trochu času, když se svítí, nebo líčí, nebo čeká na slunce a jindy na mraky, se s bandou mých kolegů posadíme a jedeme zážitky z natáčení. A že se zážitky jen hemžíme...

30.7.2023 v 11:34 | Karma: 36,47 | Přečteno: 5073x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Proč ten teplouš z Ukrajiny neválčí?

Pokud se určitá mozková nedostatečnost propojí s klasickou závistí, dochází k situacím, které je opravdu lepší úplně minout.

28.7.2023 v 10:23 | Karma: 43,45 | Přečteno: 15533x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... vy prej máte černýho ptáka. A mohla bych ho vidět?

Ani požáry, jaké v těchto dnech tančí po Rhodosu, nejsou štont rozpálit debatu tak, jak se to před nedávnem podařilo jedné malé holce z Toušně.

26.7.2023 v 11:43 | Karma: 43,32 | Přečteno: 7416x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Bylo to tu dobrý, ale zejtra už nepřijdu

"Tělo vašeho bratra bylo nalezeno na ubytovně ve Vysočanech. Abychom vyloučili cizí zavinění smrti, byla nařízena soudní pitva a vy musíte čekat na její výsledek", tak prosté bylo květnové oznámení Policie ČR.

21.6.2023 v 11:19 | Karma: 43,80 | Přečteno: 8012x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

53 pohlaví country

O tom, co se aktuálně děje v Cannes mám málo informací. Jenže... i ten červenej koberec na hvězdami prošpikovaném Boulevard de la Croisette včera večer jistě ještě více zčervenal závistí při porovnání s eventem ve Středoklukách.

27.5.2023 v 10:12 | Karma: 29,80 | Přečteno: 1245x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Nejdřív se stydíte koupit kondom, pak viagru a nakonec jste skoro všichni svatí...

"... od bezzubýho k bezzubým. To je tak v kostce život každýho chlapa. Ale co ti budu vyprávět. Sám to znáš nejlíp."

25.5.2023 v 8:31 | Karma: 27,22 | Přečteno: 1162x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

O polykání žab a o tom, že už nejni, jak to bejvalo

V pátek jsem ráno sedl do auta, nastartoval a z rádia se ozvalo "...to je celé, ten příběh končí...". Hanička tam nahoře v nebi asi ví, co se tu děje. Můj další film skončil a já jel na Barrandov odevzdat klíče a říct ahoj.

1.5.2023 v 11:01 | Karma: 28,31 | Přečteno: 1089x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... stejně, jako když malé dítě vyráží na výlet

Na dnešní den jsem se těšil moc. Těšil se stejným očekáváním, jako když jsem jako malej kluk vyrážel na výlet. Dospal jsem na rozdíl od dětství klidněji, ale to očekávání v sobě mělo velmi podobnou radost. A mít radost...

9.3.2023 v 15:10 | Karma: 27,11 | Přečteno: 1001x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... tak si to číslo napiš na předloktí, když si ho nepamatuješ

Lidská neomalenost až blbost je nezničitelná. Lehce omluvitelná je blbost mladá. Stará blbost - to už je kategorie k nepřekousnutí.

8.3.2023 v 11:37 | Karma: 32,48 | Přečteno: 3236x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Malorizace, aneb "proč bych se měla bát?"

"A najednou jsem ti viděla Jirku ve čtverečkách, zamotala se mi hlava a tak sem si řekla "pozor, holka, jdi si lehnout" a šla jsem, protože když je člověku ouvej, má si lehnout a počkat, až to přejde."

7.3.2023 v 9:59 | Karma: 28,00 | Přečteno: 1050x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,67
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik