Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ty vole, to je Kaprfíld

V Česku ctíme tradice a máme rádi pivo. Tyto dvě skutečnosti se často střetávají a naplňují tak duše i žaludek velkým potěšením.

Současné dny a lidi v nich mi připomínají koně v paddocku. Funí a nervózně odkopávají mohutnými kopyty hlínu pod nimi. Start se blíží. Jaro je na dosah!

Šedavé nebe, jako by lehce naštvané, střídá modrý nekonečno, který lidi přinutí stáhnout kabáty a bundy a vyjít si jen ve svetru nebo mikině. Slunce nás po dnech smutně tmavých zblbne pokaždý a pokaždý dokonale.

Kdy jindy, než za modrýho nekonečna nad hlavou, by mě napadlo si cestou Prahou dát u kiosku malý pivo na stojáka? Jen tak. Pro chuť.

Sice trochu fičelo, ale jaro se už škrábalo ven. 

Holky rozeply kabáty a jejich kolena zvědavě pokukovaly po okolí z pod lemů různých sukní.

Chlápci si hodili kabáty přes ruku, rozepli si saka a kravaty se v tom fičáku sem tam chovaly jako vztyčující se kobry.

Dva chlápci poblíž mě, popíjející pivo z kelímků u pultu na stojáka, ale kravaty neměli...

Zato měl na sobě jeden přes bundu navlečenej zimník, kalhoty na půl žerdi a na nohou farmářky. Každou jinou. Asi inkluze...

Druhej - u piva se klátějící - byl nabalenej do kožichu ušitého z několika opravdu velkých medvědů Hamiro. Tepláky (dole do gumičky) překrývaly nevyleštěné pánské černé polobotky. Hipster!

"Tak na jaro, Karlíčku!", pozvedl pohár z plastu ten ve farmářkách.

"Konečně je ta svině v tahu. Eště pár dní a budu moct prodat kožich, Vášo. Už teď sou dny, kdy se i zapotim.", a naklonil se a z kelímku si echt hltnul. Echt tak, že svoji dávku dostal i kožich z medvědů.

"Tak na to se napijem!", zahlaholil Váša a ruka s kelímkem v ruce letěla vzhůru zrovna ve chvíli, kdy jsem si i já prvně srknul. 

"Že jo, pane?", houknul na mě Váša, "... na jaro!"

Na jaro udělám rád cokoliv. Připít si na něj je to nejmenší.

"Jasně, na jaro, Vášo!", dovolil jsem si oslovit farmáře jeho jménem.

"Hele, von tě zná, ty vole.", vyjelo z Karlíčka.

A sakra... začal jsem litovat oslovení jménem.

Véna popošel kousek ke mně.

"My se známe?", zeptal se. Ne výhružně, ne naštvaně. Normálně ho to zajímalo.

"Neznáme.", přiznal jsem barvu.

"Ty vole, to je Kaprfíld.", pustil se do debaty i Karlíček a hodil po mně pohledem.

Napil jsem se podruhé a napadlo mě, jak bych Vénu i Karlíčka ohromil, kdybych v tu chvíli nechal zmizet Národní muzeum nahoře nad náma...

"Anebo policajt.", hodil do placu další možnost Véna.

"Ani kouzelník, ani policajt. Jen jsem zaslechl vaše jméno, když jste si povídal tady s kamarádem.", vysvětlil jsem.

"Ale von neni můj kamarád.", uzemnil mě Váša a Karlíček po chvilce mlčení začal strašně chrchlat. Chrchlat buď z překvapení, nebo z těch cigaret, co v hubě střídal s vysokou frekvencí.

Kdybych byl Kaprfíld, tak bych se zmizel. Ale nejsem a tak jsme pokračovali. 

Teda, Véna s Karlíčkem pokračovali...

Karlíček dochrchlal a řek: "Přesně tak. Jak jste přišel na to, že sem jeho kamarád. Takovýho hajzla?"

"Jen mě to tak napadlo.", začal jsem se bránit a měl jsem blbej pocit z toho, že se vlastně vůbec bránit nemusim. 

Véna si něco richtoval v hlavě. To já poznám. Postával kousek od nás, přešlapoval na místě, upíjel pivo a oči mu jezdili splašeně kolem, jako když včely po zimě poprvé vyletěj z úlu.

"My se scházíme jen jednou za rok.", vypadlo z něj najednou.

"No.", potvrdil Vénovo prohlášení Karlíček, "tady, na Václaváku, viď, Véno?", objal Karlíček Vénu kolem ramen a z kelímku se zase vylilo pivo. Tentokrát ale na Vénův kabátek.

"Jasně, vole. My přece ctíme tradice.", opřel se Véna bokem o Karlíčkův kožížek.

"Jaký?", zeptal jsem se, když jsem moje malý pivo dopil posledním hltem a kelímek hodil do hladového koše.

"No přece votvírání studánek!", zahlaholil Véna a pozvedl studánku v jeho dlani zase k puse.

"Nebyla by, pane, nějaká pětka na další studánky?", natáhnul ke mně Karlíček dlaň umolousanou až do aleluja.

Prohrábl jsem drobný v kapse kalhot a mince změnily dlaně.

Karlíček mince prstama spokojeně sevřel, podíval se na mě a řek: "Neni to moc, ale člověk nemá bejt nenažranej."

A pak se oba sebrali, nic neřekli a obešli stánek do míst, kde si můžete koupit studánku a pak jí tradičně otevřít.

Krásný jaro všem a Josefům díky za jejich den, kterej to jaro přitáhne pokaždý až k našim dveřim.

 

 

 

 

 

Autor: Marek Valiček | úterý 19.3.2019 11:00 | karma článku: 23,72 | přečteno: 1107x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,26 | Přečteno: 815x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1927x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 753x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 785x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 927x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Velitelé jsou svině, moji rotu zničili. Ukrajinci hasí průlom v Donbasu

26. dubna 2024  14:54

Premium Zatímco Rusové rozšiřují průnik kolem strategicky položeného městečka Očeretyne, Ukrajinci řeší,...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,67
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik