Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Viděls mě snad někdy v zimě lítat po bytě ve spodnim prádle?

Nostalgie a realita - tyhle dvě sestřenice přes koleno - si spolu někdy vyjdou polem rozkvetlých máků a skřivanů poletujících nad jejich hlavama...

"K poslední instanci půjdu až tam nahoře, až zabouchám na bránu a Péťa mi otevře. Plynový ani jiný poslední instance jako správná nevěřící neuznávám.", smála se máma ráno do telefonu navzdory šedivýmu dni, kterej prostě a jednoduše nerozbřeskl...

"Dobrý den. Dobrý den. Dobrý den a dobrý den.", zdravily mě děti, které kolem mě šupajdily do školy. "Ahoj děti - hezkej den přeju.", odpovídal jsem radostně a matka? ... "Tys vzal na obci školníka?", smála se dál a děti mizely mezi keři u cestičky kolem naší zahrady.

"Prd, já sem teď rentier.", chvástal jsem se, protože mám volný dny a volný myšlenky a vůbec...

"Tak pěkně špóruj, rentiére, ať máte na plyn a elektriku, až to přijde i k vám."

"Naučilas mě škrtit, tak škrtim.", udělal jsem mámě radost, protože mi bylo jasný, o čem mluvim. O kohoutcích u topení.

"A taky si natáhni fusekle a vem si nějakej svetr. To uvidíš, jak našpóruješ, až dojde k zúčtovaní.", děla moudře mutr.

----

U nás doma bylo celý moje dětství v topný sezóně zavlaženo.

S říjnem blafly v pokojích wafky, na kterých nechávaly matka a babička každodenně otisky prstů, protože jejich výkon stahovaly kohoutem do uplně neuvěřitelně nízkých výkonů.

"Stačí zavlažit. A víc dejchejte, to pokoj taky vohřeje.", radila nám babička, "... a zavírejte dveře, ať se zbytečně neluftuje."

Přes židle v pokojíčku visely pořád nějaký svetry a doma štrykovaný fusekle v tomto období opravdu nezahálely.

Máma i babička v zimě doma nosily roláky, babičky festovní vlněnou sukni nad pupík a máma vytahaný domácí kalhoty z froté a z Jitexu. Čepici z ondatry babička doma ale nenosila...

I my s bráchou jsme při domácím studiu nebo hraní si byli oblečeni, jako bychom měli vyběhnout právě ven. Jen z věšáku cestou přes předsíň strhnout bundu.

Narodil jsem se prostě šetřilce a tak i dneska mívám v zimě okna dokořán, kohouty stažený na jedničku až dvojku a nabalenej jsem jako vzácná váza ze sbírek dynastie Čchin. A taky pořád někde zhasínám...

---

"Ale už došlo i na ně, hošíku, i na ně.", zajelo mi z máminy pusy přes mobil do mýho ucha.

"Na koho?"

"No na naše mladý, přece. Barák měli loni celou zimu rozhicovanej jak musgráfky a lítali po pokojích jen tričku a trenkách NA BOSO a vokna dokořán stejně jako kohouty na topení. Znáš mě....", začala máma mluvit sykavým hlasem, "to mě moh při návštěvě vždycky čert vzít, že tam lítej peníze do luftu.", syčela mutr až jedovatě.

"Ty to ale neplatíš, ne?", lehce jsem se snažil syčení utlumit.

"No to je právě to. Tos kápnul. Musela sem si vždycky zašít na chvíli hubu, protože je mi do toho prd. Ale letos...", vyměnila syčení za jásot, "letos už jsou pěkně nabalený, kamna jedou na normální výkon (tedy zavlaženo, napadlo mě hned) a dá se u nich normálně bejt."

"Dorazili k poslední instanci?", zeptal jsem se.

"Přesně tak, ty rentiére.", odpověděla s uspokojením, "... copak jsi mě někdy viděl v zimě běhat po bytě jen ve spodním prádle?"

Usmál jsem se.

"Neviděl. Dyť u nás byla doma taková zavlaženo, že jsem někdy měl kolem krku namotanou šálu a tak jsem tě vidět nemoh, mami. Ale vzpomínám na to teď vlastně rád." přiznal jsem.

"No....", začala matka polehoučku, "sice jsem ti mohla v dětství a pubertě dopřát víc toho podívání, to máš recht, ale, hochu....", udělala pauzu, aby správně sesumíroval, co mi chtěla říct, "... to bys byl jen rozcapenej a stál dneska frontu na poslední inštanci. A možná by sis ani tak nostalgicky nevzpomněl na to, jaká ti byla doma zima a žes mámu neviděl v negližé.", pronesla Zorina.

"Jo...nostalgie.", zasnil jsem se.

"Hochu, nostalgie a realita, to jsou dvě sestřenice přes koleno, ale někdy si můžou vyjít ruku v ruce polem rozkvetlých máků a skřivanů poletujících nad jejich hlavama...

 

 

 

 

Autor: Marek Valiček | středa 19.1.2022 14:44 | karma článku: 27,32 | přečteno: 885x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,40 | Přečteno: 825x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1931x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 754x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 786x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 928x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá

1. května 2024

Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

AURES Holdings a.s.
PRACOVNÍK PODPORY PRODEJE (A12500)

AURES Holdings a.s.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 30 000 - 32 000 Kč

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 27,98
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik