Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rusové nás naučili trpělivosti - jejich chyba!

Její syn jezdí na Ukrajině s humanitárními transporty ze Lvova do vnitrozemí. Její snacha pracuje jako vojenská zdravotní sestra v Charkově. A ona se v Česku stará o jejich tři děti.

S Oksanou jsem se potkal tento víkend na zámku mých přátel.

Malá, kulatá, usměvavá a rázná žena pár let po šedesátce.

Na zámek, kde dříve pracovala, s sebou přivezla hejno pěti dětí. Dvě její vnoučata žijí v Česku, kam se vdala jejich maminka - dcera Oksany a třináctiletá dvojčata a jejich sedmnáctiletá sestra dorazili ze Lvova do Čech za babičkou po vlastní ose.

"Můj syn", vyprávěla mi v sobotu večer u krbu v zámecké hale, "je ve Lvově posadil do autobusu a já na ně měla čekat v dohodnutý čas v Praze. Jenže oni se cestou ztratili."

"Ztratili?"

Oksana se nadýchla a úlevně vydýchla tak, až se zkroutil peršan rozložený pod našima nohama.

"Tři dny se nemohli dostat přes hranice, jaká tam byla šora. Víš? A vybily se jim mobily. A my nevěděli, co se s nima děje? Umíš si to představit? Tu hrůzu v hrůze, ve který teď Ukrajina žije? Jejich máma v Charkově v nemocnici, jejich táta někde po Ukrajině. Julie (ta starší sestra dvojčat) je tak krásná a ty dvě děti tak bezbranné. Hrůzou jsem celý ty tři dny nezaspala.", vyprávěla babička Oksana.

"Ale dobře to dopadlo." poznamenal jsem potichu a vzpomněl jsem si na večeři, kdy jsme s ní a jejími dětmi seděli kolem stolu a večeřeli a já si s nimi, k jejich překvapení, povídal rusky.

"Jsou v bezpečí, ale dobře to ještě nedopadlo. Ta menší celý týden plakala a klepala se, protože nemohla pochopit, že není možné zavolat její mamince. Že musí čekat, až maminka zavolá sama. A ta malá holka ví, že je válka! Děti nejsou hloupé. Takže mám ještě hodně práce." usmála se na mě Oksana. "Ale její bráška mi udělal radost. Řekl mi, že ať se nebojím, že on plakat nebude, že mu stačí dobrý papáníčko a teplo doma."

Při takovém vyprávění jen sedíte a posloucháte.

"Víš, já jsem Ukrajinka. Zvyklá na práci a Rusama vycvičená třeba v trpělivosti - jejich chyba. V osmdesátých letech jsem vstávala každý den ve tři ráno, abych se postavila do fronty na chleba a mléko. Ve frontě mě střídaly moje děti. A často se stávalo, že chleba ani mléko nepřivezli a tak jsem druhý den zase vstala ve tři ráno a postavila se do šory znovu. V tom nás Rusové vycvičili a teď se jim to vrací. Ukrajinská bojovnost je větší naší trpělivostí.", vyprávěla Oksana o životě na Ukrajině v 80. letech minulého století a pokračovala: "Do banky jsem dala všechny naše úspory, vyšlo takové nařízení. A Rusko nám za ně vydávalo papírky."

"Papírky?" zajímalo mě.

"Jo, papírky, bylo na nich napsáno 50, 100 a hodnota těchto papírku spadla tak, že jsem si za ty papírky mohla koupit leda tak chleba, když byl. To si neumíš představit, jak se za Rusů žilo.", vzdychla opět Oksana a upila vodu ze skleničky, kterou držela v ruce.

"A pak to bylo lepší? Myslím po volbách?" doptával jsem se.

"Ale nic neni dokonalý, ale měli jsme svobodu a ta je pro nás Ukrajince hodně důležitá. Jako pro každýho člověka, který chce žít svobodně. No a pak přijde ten karlik..." pokračovala.

"Karlik?" nerozuměl jsem.

"Da, karlik. Takovej ten malej jako ze sádry, máte v zahrádkách někdy."
"Trpaslík?" zkusil jsem to.

"Da," usmála se Oksana, "trpaslík karlik přijde k nám a začne nás zabíjet a bombardirovať naše mjésta." přecházela rozzlobená Oksana do směsice češtiny, ukrajinštiny a ruštiny. "A vyhánějí lidi z jejich země a ďélit ródiny. To je grich!" zamlžily se Oksaniny oči a její dlaň namířila k mým dlaním, aby se do nich schovala.. "Ale my vydrrržimi a vyhrajeme!" zakončila pevně. "Budeme bojovat, víš?" hladila její dlaň ty mé. "Krik padne u Ukrajinců i tehdy, kdyby jim nabízel chlib. Od Rusa si žádnej slušnej člověk nevezme ničogo. Ničogo!"

Polena v krbu praskala a jinak bylo ticho.

Seděli jsme společně ještě asi hodinu a pak se Oksana vydala do pokoje za všemi jejími dětmi a my jsme šli také spát.

---

Druhý den jela Oksana s dětmi a našimi přáteli (Italy), kteří vlastní zámek, na výlet do Kutné Hory. Loučili jsme se v zahradě zámku, protože my jsme jeli zpátky do Prahy.

Objal jsem tu malou velkou ženu a pevně jí stisknul.

"Všechno bude dobrý." odvážil jsem se zopakovat tyhle slova do jejího ucha.

Oksana mi dala pusu, usmála se na mě a řekla: "Já vím. Já vsjegdá optimíst."

"Bábuška, budět pica?", doběhl k našemu loučení její malý vnuk, který nepláče, protože mu stačí dobrý papáníčko a teplo doma...

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Marek Valiček | pondělí 21.3.2022 9:02 | karma článku: 31,74 | přečteno: 1146x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,26 | Přečteno: 820x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1929x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 753x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 786x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 927x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 27,94
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik