Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vořežprut

S přicházejícím jarem odhazují moje vesnické sousedky nejen zimní mantly a hrubé svetry z několikrát přeštrikované vlny, ale i zábrany... 

Pupence na větvích vzrostlých kaštanů před naším kvelbem nejsou zdaleka tak načaté, jak načaté byly dnes ráno moje ženský od nás ze vsi.

"Pocem, Marku, nepospícháš, že ne?", mrkla na mě víla dávno v důchodu a hbitě mě čapla v podpaží a nekompromisně si mě přitáhla blíž.

"Nepospíchám," usmál jsem se na vílu ve chvíli, kdy další z vílí smečky vyběhla z kvelbu a nahlas všem sdělila: "Cukr mám, ale tampóny pro Mirku neměli."

Tak radostná sdělení aby člověk v dnešní době pohledal!

"Hele," spustila zase víla, co mě schlamstla v podpaží, "do kdy jsi bydlel s mámou a tátou?" vypálila na mě otázku, kterou si  do dotazníku nedovolil uvést při sčítání lidu ani Český statistický úřad. 

Třetí, zatím dišputace se neúčastnící víla, se přidala: "Já bych to tipla, že si vypad´ tak rychle, jak to jen šlo, co?", louskla po mě nenamalovanýma očima s řasama krátkýma jako víkend mezi pracovními dny.

"Přesně tak.", odpověděl jsem a lehce trhnul rukou, za kterou mě pořád fest držela víla číslo jedna. Ony maj víly, ač se to nezdá, docela páru. Klidně bych se vsadil, že se mi v tu chvíli udělaly, díky jejím prstům (co mě svíraly) na předloktí docela slušný fialový jelítka.

"Mě to doma bavilo," pokračoval jsem ve vyprávění vílám ne v pohádkovém lese, ale před celkem hnusnou prodejnou bejvalý Jednoty u nás na vsi, "...ale chtěl jsem víc. A samostatně. A nikdo mi nebránil. Tak jsem šel..."

"A v kolika jsi teda odešel z domova?" třetí víla chtěla prostě vědět a tak se držela svého schématu.

"V devatenácti." dopřál jsem jí odpovědi.

"Jako můj Karel. Pak jsem ho pět let neviděla." podotkla suše víla dvě.

"Neviděla", pustila mě lehce zbrkle víla jedna a mně se naráz ulevilo, "protože jste to neměli vyjasněný, ne? A teď? Jak se na sebe těšíte, co?" usmála se vílí jednička na vílí dvojku.

"Se podívej na Růženku..." dodala jednička varovně a slova se podívej na Růženku z její pusy syčela nebezpečně jako syčí unikající plyn...

"No jóóóó, chudák Růža, viď", zabalila slova o chudákovi Růže do růžového povzdechnutí víla dvě.

Víly v obraze, já totálně mimo kantnu a diskuz a jaro v rozpuku.

"Proč je Růža chudák?", skoro jsem zašeptal dotaz do shluku víl kolem mě.

"No," čapla mě opět jednička za předloktí a zmáčkla tak, že bych okamžitě přiznal krádež hnědé papírové desetikoruny položené na odkládacím stolku v předsíni v době, kdy jsem nosil kamaše a bačkůrky s dírami prorvanými mými palci.

"...no, jak bych to řekla?" pokračovala jednička a dvojka, dosti nevílově, skočila jedničce do úst, ta zazdila, a naopak z jejích vylétlo jediné slovo. Slovo tajemné, až vikingovsky strašlivé a pohansky znějící tak, že více pohansky nic už znít snad nemůže.

"Vořežprut."

To slovo, až zaklínadlo, vlétlo mezi nás a necudně se otíralo o naše oblečení, které nás ochránilo od přímého kontaktu těla s vořežprutem.

Nadýchl jsem se a víly ztichly.

"To je krásný slovo." skoro jsem se neudržel a zakřičel to vílám přímo do obličejů. "To slyšim prvně!" dodal jsem.

Víly se šklebily jako čarodějnice a dmuly se pýchou, že mě něčemu přiučily.

"A co to znamená, hm?" jala se mě okamžitě vyzkoušet víla trojka.

"Nevim hned," přiznal jsem, "ale to slovo zní jako zbytečnost, k ničemu, nějaká marnost z toho slova jde", padaly ze mě slova, který vořežprutovi náladově odpovídaly.

"No", kývla znatelně hlavou jednička a přidala cérez v mačkání mého předloktí, "a takovej vořežprut je její Láďa, synáček, přes padesát mu je, že jo, Mirko?" koukla na vílu vede sebe, která místo odpovědi souhlasně kývla. "No a tenhle vořežprut je pořád svobodnej a žije u svý mámy, čumí do počítače a ven jde jen, když je fotbal, nebo musí do práce. Že jo, holky?", pohlédla jako víla kněžka na zbytek své suity a konečně povolila sevření mého už zdevastovaného předloktí.

"Takže vořežprut.", vychutnával jsem si to nově objevený slovo.

"Přesně tak. Jedničkovej vořežprut.", odsouhlasila mi víla číslo jedna a ještě se zeptala: "Pro co jdeš?"

"Pro marjánku." odpověděl jsem dvěma slovy.

Víly se zaculily. Skoro jako stydlivky...

"Nemáš co kouřit, jo?", prolomila stud zbylých víla dvojka.

Usmál jsem se, vzal jedničku kolem ramen a podal vílímu sněmu vysvětlení.

"Josef odjel ráno vlakem do koncentráku. Mně na plotně lehce bublá bramboračka a tak si jdu pro majoránku, protože, jak jistě uznáte, bramboračka bez majoránky....?"

Víly úplně bez řeči. Zkamenělé obličeje. Těla bez známky pohybu a já využil situace a řekl ahoj a vklouzl jsem do kvelbu.

Tam jsem z regálu stáhnul sáček s majoránkou, zaplatil naší Hance, prohodil pár slov a zase z kvelbu vylít ven.

A ony tam furt stály. Všechny tři víly a koukaly na mě.

"Do koncentráááááku?", vydechla zděšeně víla dvě a už už, aby se přímo přede mnou pokřižovala.

A pak mi to seplo. Sakra. Do koncentráku, v Polsku, vlakem, v týhle době...

Zvedl jsem obě ruce, v jedné dlani držel pytlík s majoránkou a tak jsem pomalu došel k mým vílám a snažil se je všechny opatrně obejmout.

"Klid, holky," chlácholil jsem je jak jen to umím nejlíp, "Bude dělat film z druhý světový, tak tam v rámci příprav zajel."

"Fuj", vykřikla jednička a snažila se mě zase lapnout. Unikl jsem.

"Já se lekla. Koncentrák! Ty si vořežprut! Dej mi pusu.", chechtala se, stoupla si na špičky a já jí jednu vlepil na tvářičky, který si pamatuju u mojí babičky.

---

S přicházejícím jarem odhazují moje vesnické sousedky nejen zimní mantly a hrubé svetry z několikrát přeštrikované vlny, ale i zábrany... 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Marek Valiček | čtvrtek 24.3.2022 15:55 | karma článku: 27,27 | přečteno: 1010x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,26 | Přečteno: 820x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1929x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 753x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 786x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 927x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 27,94
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik