Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Může být Ježíšek černoch?

Letos jsem napsal Ježíškovi dopis prstem. Prstem na orosené sklo v ložnici. Slov třeba nebylo. Namísto seznamu přání jsem na okenní tabuli nakreslil obrys Afriky a vedle jejího jižního ocásku jsem udělal dobře viditelný křížek...

Vzpomenete si alespoň na některá vaše obrovská vánoční přání?

Co jste pod stromečkem hledali pořád dokola a ono to tam nikdy nebylo?

Moje máma si dlouho přála kýbl. Ano, kýbl. Kýbl z plastu, aby se při vytírání podlah příliš nesedřela. Kýbl odlehčený. Barevný. Tak akorát do ruky.

Její přání se nikdy nesplnilo. Kýbl sice dorazil, ale ne pod stromeček. Došlo k nějakému fádnímu předání, u kterého by se projevení radosti rovnalo možnosti stanovení ne zrovna milé dušení diagnózy.

Já si přál hračky. Splnilo se. Pak jsem si přál knížky. Těch bylo pod stromkem vždycky téměř víc, než čokoládových figurek na něm navěšených. 

V létech marnivosti jsem chtěl džíny Levis a kecky Adidas a trička s nápisem. Bylo úplně jedno s jakým nápisem. Byl jsem skromný teenager...

I tahle přání se sem tam vyplnila, když k nám - do ČSSR - poslal dárky Ježíšek ve žluté krabici s nápisem Bundespost.

Po celou dobu dětství a následně i dospívání jsem rok o roku získával jistotu, že Ježíšek není. Že dárky nenosí, protože není, a proto za něj dárkodárce v rodinách suplují rodiče a babičky a dědové a strejcové s tetama, kteří by si jen těžko boky obkrožili ušmudladným plátýnkem a nechali se přibít na kříž.

A čím víc jsem byl starší a poučenější, tím víc jsem Vánoce neměl rád. A to mi zůstalo do dneška. 

V zimě jsem si už rána, kdy za oknama bylo nachumeleno, představoval, že je léto. Nechal jsem zavřený oči a v uších vytvořil iluzi zvuku šumějících zelených listů na stromech. Dokáže jehličí šumět? Cha! Nedokáže.

Vstával jsem do prosince, ale dělal, že je červenec. Místo teplých bačkor jsem nazouval imaginární žabky. Těšil se na koláč s čerstvě natrhaným rybízem, na který nemá vánočka, natož nějaká linecká, rybízovou marmeládou spojená kolečka. A navlík jsem si tričko a trenky a máma mi pokaždý řekla "oblíkni se pořádně, nebo dojdi do sklepa pro uhlí." 

Tím mě s typicky milou mateřskou krutostí uzemnila v představách, že je léto a já se půjdu koupat.

A všechno tohle moje snění o letních vánocích se se mnou táhlo až do letošního prosince.

Do zimy, kdy jsem se naposledy rozloučil se Stellou.

Do prosince, kdy se zítra rozloučím s mámou a večer sedneme do letadla a jen jednou se vyspíme a budeme tam.

Budeme tam, kde je taky bílo - na plážích. A taky smrčkově zeleno - v pralesech kolem. 

Budeme tam, kde je reálné poponést na svých zádech opravdovou opici, ze které mě nebude bolet hlava.

Budeme tam, kde mě máma nebude nabádat, abych se přioblík.

A jestli půjde všechno podle plánu, můžu přijít i na to, jestli je Ježíšek běloch (jak jsme tady učení), nebo černoch.

Poslední adventní nedělí projdu v tričku s nápisem a v šortkách přesto, že je prosinec.

A tím´vším se mi splní jedno opravdu dlouholeté přání. Vánoční přání.

---

Proto všem v mém letošním vánočním blogu přeji jediné. Výdrž.

Výdrž v tom, že přání se plní. Někdy hned, jindy je třeba si počkat. A v době čekání věřit, že to jednou přijde. Funguje to.

Krásné vánoce všem!

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Marek Valiček | pátek 16.12.2022 14:46 | karma článku: 35,93 | přečteno: 5152x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,26 | Přečteno: 820x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1929x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 753x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 786x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 927x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 27,94
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik