Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Malorizace, aneb "proč bych se měla bát?"

"A najednou jsem ti viděla Jirku ve čtverečkách, zamotala se mi hlava a tak sem si řekla "pozor, holka, jdi si lehnout" a šla jsem, protože když je člověku ouvej, má si lehnout a počkat, až to přejde."

"Lidi jsou strašně nevděčný stvoření.", rozpovídala se Zorina v neděli, kdy jsme si volali, protože se teď kvůli mý práci vídáme méně. "Ještě před rokem zářilo téměř všechno jako světlo betlémský a jen se lehce zešeří, lidský mozky začnou klopýtat a dělat skopičiny."

"Počkej...", tápal jsem, "světla je přece každej den víc, ne? Nebo u nás na severu je to jinak?", zažertoval jsem.

"Nooooooo...", protáhla mutr slovo nooooooooo, "mně to vyprávět nemusíš, já už zešeřenosti zažila, že bych o tom mohla napsat encyklopedii, ale ne každej je takovej optimista jako my dva. To si pamatuj a s tím pracuj. Dostat lidi do ajfru není nic složitýho, pokud jim budeš uši napouštět jen tim, co chtějí slyšet."

"No jo", nadechl jsem se k reakci, "ale lidi chtějí většinou slyšet libosti, a to není v některejch dobách možný, nemyslíš?"

"Není", potvrdila Zorina, "ale pravda je často sestakramentskej inštrument. Třeba teď s těma penzema.", ťala mutr do živýho se stejnou vervou, s jakou tne lesník sekyrou do kmene stromu.

"Okradli stařenku!", vykřikl jsem se smíchem do mobilu.

"Kuš, ty dávnej mladíku.", kontrovala matka obratem, "nikdo mě neokrad. Jen je prostě spíž vyžraná a tak zbejvá na ovesnou kaši namísto propečený kachničky. Ale těch jsem za život měla tolik, že mi ta kaše vlastně chutná."

"Pokora.", poznamenal jsem jednoslovně.

"Prd pokora, normální přemejšlení a taky prachobyčejný sesumírování toho, co opravdu potřebuju a co je už jen obyčejná rozežranost. A taky jde o usnadnění žití, milej můj."

"Usnadnění žití?", tápal jsem.

"Přesně tak, holomku. Usnadnění žití. Pomůžu si něčím, když budu imrvére nasraná? Nepomůžu. A tak se směju i navzdory malorizaci."

"Malorizace...." lehce jsem to slovo povaloval po jazyku, "to se ti povedlo, Zorinko." pochválil jsem mutr.

"Viď, taky mohlo jít o prdrizaci,a to by některý čuměli. Přidali? Přidali.", zhodnotila mutr současný finanční stav českých penzistů.

"Jenže přidali málo, jak můžeme slyšet kolem sebe." snažil jsem se oponovat.

"Co je dneska málo? Hm?" nedala se Zorina. "Není snad lepší dnešní málo, než zítřejší nic?"

"Mně to vyprávět nemusíš, ale některý ouška na tohle slyšet nechtějí."

"Však voni ty ouška, kdyby mezi sebou držely za každejch okolností funkční mozek, by tohle nebraly jako újmu, ale jako dobrou a stále platnou radu "málo je lepší než nic". Sem ti byla nakupovat a měli zlevněný máslo. A dvě baby, no... asi tak v mym věku, u chlaďáku mudrovaly o tom, že sice máslo levný, ale když ho koupěj do zásoby, tak zase vyplácaj zbytečně moc drahý elektriky na jejich zamrazení v lednici. Chápeš to? Takový dvě budou mrmlat i kdyby se válely u moře a ze sklenice cucaly brčkem nějakej koktajl, nebo jak se tomu řiká."

"Lidi budou remcat věčně." potvrdil jsem máminu teorii o věčně nespokojených.

"Já ne. Já držela kušnu, abych jim nemusela něco říct, do koše jsem hodila čtyři kostky másla a dojela jsem domu a když sem se předkláněla k šuplíku mrazáku, že tam to máslo uložím jako nebožtíky v pitevně, tak se mi ti tak zatočila hlava, že jsem málem do toho šuplíku padla hubou."

"Prosim tě...", vydechl jsem vystrašeně.

"Jakýpak prosim tě, normálně mě zase ztrestal ten můj tlak a já najednou viděla Jirku ve čtverečkách a tak jsem se pomalu narovnala a šla si na chvíli lehnout. Protože když je člověku ouvej, má si lehnout a počkat, až to přejde. To je přece jasný, ne?"

"A nebála ses?" pátral jsem.

"Prosim tě, čeho bych se měla bát? Jsem ve věku, prášky na tlak beru, ale někdy to prostě nevyjde a palice se mi točí jako řetízák na matějský. A tak se s tim nějak musí pracovat. Normálně si lehnu a vono to přejde.

"No...a když to nepřejde?"

"Kdyby to nepřešlo, milej zlatej, myslíš, že bysme se teď spolu takhle bavili? To už bys měl jiný starosti - rakev, nějakej ten hadřík do ní a pak ten parádemarš v obřadní síni. Ale žádnej angst, ještě pořád tu jsem - navzdory malorizaci, navzdory nízkýmu tlaku. Tak. Mě jen tak něco nerozláme, hošíku."

"A když rozláme..." chtěl jsem reagovat.

"...tak si lehnu a vono to přejde. Nauč se to. Pusu. Musim letět. Jdeme na chalupu a budeme odhazovat sníh."

---

... když je člověku ouvej, má si lehnout a počkat, až to přejde. To je přece jasný, ne?" 

 

 

 

Autor: Marek Valiček | úterý 7.3.2023 9:59 | karma článku: 28,00 | přečteno: 1051x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,26 | Přečteno: 817x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1927x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 753x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 785x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 927x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Prodej bytu 3+kk, 96 m2
Prodej bytu 3+kk, 96 m2

U Pondu, Heřmanova Huť - Vlkýš, okres Plzeň-sever
4 980 000 Kč

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,67
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik