Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

... kam se hrabe Nurájev

  "Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...  

Na dětském hřišti před našimi okny nastal frmol.

Parchántci z místní školky dorazili na luft a šlejfírny jim jely jako pro tuto chvíli shůry objednané. Vesnickej vzduch v mixu s vesnickými geny fungují v malých tělíčkách dokonale.

Toho pištění a přetahování! Toho poskakování ve stylu brabčáků. Tolik nedočkavosti a netrpělivosti, které v tělíčkách malých lidí dokážou svědit jako kůže po návštěvě štěnic.

"Amálka nebude bít Tondu po hlavě, jo?" nesl se hlas paní učitelky ze hřiště k našemu otevřenému oknu, u kterého jsem stál s hrnkem kafe v ruce a pozoroval život.

"A na záda můžu, paní učitelko?" znělo zpět ve chvíli, kdy se v kuchyni na stole rozezvonil mobil.

----

"Jsi v práci? Ahoj, holomku." zahlaholil hlas mutr.

"Nejsem. Stojim u okna, piju kafe a pozoruju děti na hřišti u nás."

"To taky ráda dělám. Děti, dědky, chlapy, babky, psy i kočky. I ptáci sou dobrý. A na vítr se ráda dívám.", sypalo se z matky jedno za druhým a vlastně to znělo trochu jako poezie.

"Ráda se díváš na vítr?", hrklo ve mně.

"No jéje..." smála se Zorina, "... to máš před sebou třeba rovnou nějaký velký divadlo a balet v něm. A když ve větru nastoupěj stromy a jejich větve.... kam se hrabě Nurájev."

"Njurejev", podotkl jsem slabě.

"To máš jedno. Prostě každej dobrej baleťák. Kam se hrabou na stromy ve větru."

"Takže nevidíš vítr, ale jeho důsledek." lehce jsem zpochybnil matčino oznámení, že se ráda dívá na vítr.

"...no...." bylo chvilku ticho, "to je votom, kdo se dívá, víš? A je taky rozdíl koukat a vidět."

"Takže ty ten vítr vidíš." dal jsem otázku bez otazníku, abych mutr zbytečně nečílil.

"Jo." odpověděla klidně, "já ho vidim eště než se přiblíží k větvím a o chlup dřív, než na šňůře pohne mokrym prostěradlem."

Chvilka ticha maximálně tak na půlnádech.

"A to nemluvim o tom, když se o mě ten fešák někdy otře." dodala matka svému vztahu s větrem lehce erotický náboj.

Usmál jsem se a na parapet okna položil hrnek.

"Ježiš, Zorino, ty máš teda dneska krásný ráno, paní Větrná!" poslal jsem mámě vzkaz do ucha.

"Hele, jsem tady sama, Jirka jel na kolo, když je tak pěkně a tak jsem to tu lehce přešplouchla a popucovala a jak tak rejdim tim koštětem v kuchyni, tak jsem si vzpomněla, jako mě zametání tenkrát dávno strašně sralo.", dojeli jsme od vztahu s větrem k rutině, kterou známe všichni.

"A vono se ti to," pokračovala Zorina, " s věkem tak nějak narovnalo. Dneska jsem se u zametání usmívala."

"Smetáková evoluce.", podotkl jsem krátce, abych mutr příliš nezdržoval od dalších úvah. Takový to domácí filozofování...

"No a pak si sednu, votevřu vokna - ať to fest luftuje, protože ten vítr, jak už víš - a jak sedim, tak si řikám, že kdybych byla znovu mladá, že bych se víc smála. Pak by mě to zametání nesralo."

To sprostý slovo podruhé vylétající z máminy pusy sedělo. Některé situace a momenty prostě slušně popsat nelze. A pak i sprosté slovo může potěšit jako na nahé tělo položená deka z mohéru.

"No a proto jsem si řekla, že ti to zavolám. A máš štěstí, že nejsi v práci a můžeš mluvit s maminkou."

"No toho si taky velepovažuju." reagoval jsem opravdu moc rád.

"Ještě aby ne!" vyjekla Zorina a bylo cítit, že se u toho směje. 

A dodala: "Protože kdybys byl v práci, tak bych tě nemohla rušit a jen bych ti řekla "Směj se." a položila bych mobil. A to bys byl úplně víš kde. To by sis moh myslet, že jsem už totálně zjančila. Takhle jsem ti to mohla pěkně vyložit."

"A k tomu ten vítr...." byl jsem zase krátký, protože moje hlava pořád zpracovávala to, co mi mutr nadělila ve čtvrtek ráno.

"No, ten vítr, hochu, to je bonus. Už mi v místnosti rozhejbal i vobrazy na stěně, jak to tu luftuje. Tak já du zavřít okna a ahoj. A směj se! Pusu."

Po puse zůstal mobil němý.

---

Z okna jsem pořád pozoroval ty malé místní lidi na dětském hřišti. A vítr rozhejbal větve vysokého akátu nad místem, kde se smálo spoustu dětí. Usmál jsem se taky.

Ten vítr ještě musím vychytat.

 

 

 

 

Autor: Marek Valiček | čtvrtek 15.2.2024 12:07 | karma článku: 28,86 | přečteno: 753x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,26 | Přečteno: 817x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1927x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 785x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 927x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tady prostě mlčet nemůžeme

Národní politika je rozpolcená. A i když je Česká republika proti současným mrazům připravená a nikdo nezmrzl, byť měl na sobě jen trenky a trička s krátkým rukávem, existují skupiny lidí, které mlčet nemohou... Mají totiž rozum.

12.1.2024 v 9:48 | Karma: 30,57 | Přečteno: 1380x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Precheza dostala novou pokutu za únik oxidu siřičitého, má zaplatit půl milionu

27. dubna 2024  11:27

Přerovská chemička Precheza dostala za únik oxidu siřičitého do ovzduší v říjnu 2014 od České...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,67
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik