Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když jsem byl malej a bylo emdéžet

Mdžový březnový ráno bylo v době, kdy jsem byl kluk, trochu jiný. Jaro se dralo vpřed stejně jako dneska, ale soudruzi měli víc prostoru a tesilový kalhoty, přehozený přes židli u stolu, kde jsem se učil, kousaly jako sviňa na mých tehdy totálně holých nohou.

I přes určitou nekompatibilitu naší rodiny s komunistickým zřízením byl svátek rudých karafiátů a dětmi vyrobených přáníček akceptován i našem domácím revíru. Snad i proto, že ho komunisti ukradli (jako téměř všechno) a udělali z něj svátek pracujích žen tak nějak po svym...

Peníze za sběr papíru jsem den před 8. březnem vytahal z kasičky ze západu - měla tvar dolaru!!!!, takovou neměl nikdo!, oblík jsem si ty tesilový příšerně kousavý kalhoty a běžel pro kytku.

Seběhl jsem naší ulicí s kopce k Sadům Rudé armády a na Fučíkově ulici (měli to ty komunisti fakt hodně vychytaný s názvama) jsem mámě koupil tři rudý karafiáty.

Pani mi k nim ještě přidala obligátní kapradíčko, který se mi moc líbilo. Vypadalo totiž jako zelená jemná pavučinka.

A žádnej celofán a mašle. Kdepak! Prachvobyčejnej motouzek a papír, kterej pak děda nožem nařezal na obdélníčky a odnes si ho pokaždý domu...

Paní v květinářství jsem nechal útratu sakum prdum prásk nějakejch 10 korun a cestou domu jsem se ještě zastavil v trafice na začátku parku.

Tam jsem koupil babičce k MDŽ cigarety v červený krabičce s nápisem Dux. Tenkrát se ještě po cigaretách neumíralo a chlapi kouřením neztráceli plodnost. A pani v trafice mě znala a věděla, že babička kouří Duxky a tak mi je prodala a já měl na MDŽ všechno, co jsem potřeboval. 

Prosvištěl jsem Sady Rudé armády, minul sousoší rudoarmějců osvoboditelů, kterým k nohám klekaly kamenné ženy a na samopaly zavěšené na jejich ramenou vkládaly kamenné květy šeříků.

Vyběhl jsem široké betonové schody vedoucí na Gottwaldovu ulici (řikám pořád, že tehdejší marketing měli komouši fakt vymakanej) a dostal se do Resslovy (tady do soudruhům lehce ujelo...) ulice, která se táhla do mírného kopce.

Celou cestu zpět domů jsem si v hlavě memoroval básničku, kterou řeknu mámě a babičce v kuchyni. Budou dojaté a já šťastný. Mámě dám pusu a karafiáty a přáníčko vyvedené na čtvrtce. Babičce dám pusu na rty vonící po Duxkách. A budeme se mít krásně.

Hlavně nezapomenout na sloky té básničky. Nezklamat maminku a babičku!

To jsem už byl u chodových dveří našeho činžáku, lehce udejchanej, zpocený vlasy přilepený na čele.

Kytku v papíru na stojáka před sebou a v druhý ruce krabičku cigaret.

"Co je za den v kalendáři? Moje očka štěstím září!", opakoval jsem na schodech nahlas pořád dokola, když jsem stoupal k nám do třetího patra.

Za chvíli to začne - těšil jsem se, jak se máma s babičkou budou usmívat a jak mi udělají radost jejich radostí. V dětství se málokdy míchá radost i pýcha. MDŽ byl ten pravej den!

Ve druhém patře si na mě jednou počkal pan Pilous. Virtuózni trombonista ústeckého divadla. Říkali jsme mu s bráchou strejdo, ačkoliv z přízně opravdu nebyl.

"Ahoj strejdo", chtěl jsem pronýst jen tak v běhu.

Beze slova mě zastavil dotykem jeho dlouhé trombónové ruky o moje malé klukovské ramínko.

Podíval se na mě, zvážněl a mně se v ruce rozklepaly karafiáty pro mámu.

Do ticha chodby tříposchoďového činžáku pak z plných plic zarecitoval rým, který mi sedí v hlavě do dnešních dnů:  

"Naše milé soudružky, dostanou dnes do držky!"

"Panáka griotky" - dodal.

 

Až teď půjdu vyvenčit psa, zavolám mámě. A ten rým, který mi tu po panu Pilousovi zbyl, jí k dnešnímu MDŽ odrecituju. Bude ráda.

Autor: Marek Valiček | sobota 8.3.2014 8:57 | karma článku: 34,64 | přečteno: 4512x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,26 | Přečteno: 815x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1927x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 753x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 785x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 927x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  11:26

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:25

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,67
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik