Na spodek si dávám setsakra pozor

9. 04. 2014 16:31:32
Člověk nemusí bejt zrovna dalajláma, aby pochytil jak to tady funguje. A nemusí bejt ani Charón aby porozuměl tomu, co se děje za zdí, kterou jsme si pojmenovali smrt.

„Už trochu hekám a dost ztrácim dech, když se za nima škrabu nahoru, ale nemůžu je zklamat. Čekaj na mě a je jim uplně buřt, jestli jsem po tom výkonu v ksichtu rudá jako Karkulka.“

O této mámině „libůstce“ jsem se dozvěděl teprve před pár lety. A dělá mi radost, že nešlo jen o lehké pomatení jarní mysli, ale že se jedná o dlouhodobou a neustále se rozrůstající aktivitu.

„No tak víš jak..., začne svítit slunce a já doma v lednici najdu vejpečky z nedělní vepřový. A Jirka jede na kolo a co já doma? Tak vyrazim za dědkama.“, řekne rozšafně až mírně frivolně.

„No však se taky dědci určitě klepou, když tě zahlídnou, jak si to k nim zdola štráduješ, to jsem si jistej! Taky se jednou budu těšit...“, přiznal jsem bez okolků.

Hele, ukrojim dva krajice chleba, lehce je pošimrám sádlem a na ně naházim pořádnou porci toho bůčku, zasypu to cibulí, opepřim, osolim a splácnu k sobě. Poctivá porce. Tak to maj chlapi nejradši. Ať se to chytne žeber.“

„Pro všechny ty dědky mažeš jen jeden chleba?“, divil jsem se.

„Jak jeden?“, vystřelila po mě slova moje šetřivá máma, „dyť jsem ti řekla, že ukrojím DVA krajíce....“

„Už mlčim“, napraveně se stahuju do rohu diskuze.

„A taky jim nesu pivo přece a bonbony.“, upřesnila matka investici, kterou do dědků s nepravidelnou pravidelností sype.

„Ty jsi pro ty dědky doslova ztělesněním slova „dožínky“, když to tak poslouchám“, zapěl jsem oslavně a dodal, „ještě tak kroj kdybys na sobě měla....“

„No to zas prrrr, hochu, vocaď pocaď. Moje mise je udělat dědkům vobčas radost, ale aby mě u toho studila prdel, to ne. Na spodek si už dávám setsakra pozor.“

„No to máš recht, Zorinko. Dědkové jejich ročníků narození už nezahřejou ani šik ženskou, co?“

„Přesně tak. Zahřívat je ale přece chodim já!“, téměř slavnostní fánfára vyrobená z jedné věty.

„Šéne Rudy i líbr Kárl jsou moji dva nejmilejší. Jsou umístěný až v rohu areálu, ale hned za zádama maj ty naše krásný skály a od obou z nich je krásně vidět na kostel a celý údolí. U těchhle dvou dědků misi pokaždý začnu.“ rozpovídala se dobrovolnice.

„Pamatujou si tě?“, zeptal jsem se napřímo, protože vim, že dědkové jsou ve věku, kdy si člověk nevzpomene často ani na vlastní jméno, natož na ženskou, která se zastaví párkrát v roce, byť vybavena chlebem s vejpečkama a pivem.

„No, rok vod roku je to horší. Jakmile si jim ale sednu na klín a vejpečky se kolem hrobu rozvoněj, tak mám chvílema i pocit, že se náhrobní deska mírně chvěje.“

„A co teprve, když zaslechnou strhnutí víčka z plechovky od piva, co?“, rajcoval jsem fantazii mojí mámy.

„Zásadně sklo. Z plechovky jednak neumim pít a pak taky ty dědkové tyhle zvuky neznaj, protože umřeli v době, kdy se tady pilo ze skla i mlíko, ty vole. Tak jaká plechovka....“

„No to je vlastně pravda. Takže sedíš na Rudiho hrobu....“, začal jsem.

„A“, dokončila máma, „rozbalim si chleba s vepřovym a nohama klimbám nad už zase zelenou trávou a vedle mě stojí na náhrobní desce láhve zlatopramenu. Za zádama mám skály a pod nohama celý údolí. A svítí slunce a je ticho, protože parchanit ze školky maj povinný spaní a ve škole je vyučování a lidi jsou v práci.“

„To musí bejt krása“, vydechnul jsem.

„Jo, to ti je taková krása, že se až kamenný kříže ohejbaj k zemi. Já dědkům vyprávim, jak byla teplá zima, že Gott zase dostal týtý, že Rusáci zase začínaj "osvobozovat" jiný státy a že letos budu dělat na chalupě plot dole u potoka. A od huby mi padá ten chleba s vejpečkama, protože při jídle se na hřbitově mluví. A já ty drobky nezvedám, patřej děkům, stejně jako vůně z pečenýho masa.

„A co teprve, když můžou ty drobky spláchnout pivínkem, co?“

„To nesu vyloženě pro ně. Napiju se po tý svačince vlastně jen symbolicky a pak obejdu s tou flaškou celej hřbitov a každýmu mýmu chlapovi cáknu trochu piva na hrob.“

To musí bejt nadšení“, hodnotil jsem odhadem to, co se děje v mužskym hrobě poté, co je pokropenej dobře vychlazenou desítkou.

„Báby těm svejm dědkům zapalujou svíčky a nosej kytky, ale znáš nějakýho chlapa, kterej dá přednost tulipánům před vychlazenou desítkou?...“, znalecky pronesla matka.

„No....tulipán je dobrej, ale desitka z flašky to prostě není....“ dal jsem obšťastňovačce mrtvejch chlapů za pravdu.

„No...a než zase brankou vylezu mezi živý, hrábnu do kapsy u bundy pro hrst balenejch hašlerek a rozhodím je po hřbitově. Kdo bude mít chuť, v noci si vezme...“

Nečekejte na Cháróna, ani se nesnažte dostat na setkání s dalajlámou. Zajděte někdy jen tak posvačit na hřbitov.

Autor: Marek Valiček | středa 9.4.2014 16:31 | karma článku: 28.50 | přečteno: 1746x

Další články blogera

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma článku: 32.75 | Přečteno: 1747 | Diskuse

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma článku: 28.66 | Přečteno: 729 | Diskuse

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma článku: 23.93 | Přečteno: 670 | Diskuse

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma článku: 31.60 | Přečteno: 817 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 28.38 | Přečteno: 535 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 50 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 299 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 525 | Diskuse
VIP
Počet článků 1307 Celková karma 29.23 Průměrná čtenost 2417

muzskej, co rad zije

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...