Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Polomáčenky

"...prosim tě, nemudruj, nekňuč, čapni ten křovinořez a pusť se do toho. Život nepředěláš. Tomu, co je ti určený, se stejně nevyhneš. Živej plot čeká!"

Víkendy u matky nejsou jen o švestkovym koláči, kuřecí roládě a lehátku na zahradě za chalupou.

"...budeš muset máknout, já už na to nestačim a udělat se to musí, jinak tu budeme za chvíli žít jako v džungli.", promluvila matka a dívala se při tom z okna směrem do zahrady, kterou kolem dokola jako dlouhá a tlustá anakonda obepínal hodně divoce rostlý živý plot.

Díval jsem se na rozsah mé budoucí práce zpoza jejích zad a poznamenal: "Já to teda udělám. Neřikam, že rád, ale udělám. Jen mi urči vejšku, do který mám keře zastříhnout a pak si mě už nevšímej.", požádal jsem.

"No to tak! Znám tě. Ty si schopnej v první minutě pilou přefiknout kabel a bude po prdeli. Znám tě moc dobře!", vyfoukla ze sebe rychle a nahlas. Nebylo pochyb o tom, že určenou výškou zástřihu její účast na celé operaci nekončí.

Došli jsme společně k hlavě anakondy - k začátku živého plotu kolem celého pozemku, na kterém by v pohodě mohly v jednu chvíli přistát dva boingy a tři další odlétat.

"Udělej si na prodlužovačce uzel.", zněla první rada.

Neprotestoval a uzel jsem udělal.

Zvuk pily proříznul jinak úplně klidný a tichounký sled letní soboty.

Zaříznul jsem pilu do trsu strachy rozklepaných mladých výhonků a začal je jeden po druhém kosit.

"Vem to odspoda", ozvalo se za mnou a hlas matky spolehlivě překryl zvuk vycházející z pily.

"Odspoda!", přidala matka na síle hlasu.

Vypnul jsem pilu, otočil se opovážlivě směrem k ní a zeptal se: "Proč?"

"Aby ses tolik nenadřel.", znělo vysvětlení.

Vedro se dalo krájet, plot se dal řezat a já byl na pokraji exploze z toho, že mám při tak primitivním konání, jako je úprava živého plotu, za zády poradce, který by mě měl milovat a ne mi říkat, co dělám blbě. Děti jsou i ve vyšším věku pořád naivní a mají za to, že maminky mají jen hladit a stavět na stůl talíř horké voňavé kuřecí polívky.

"Seru tě, co?", vypustila z pusy máma a příjemně se přitom usmívala.

"To teda! Ale co nadělám? Jen si myslim, že bys už mohla jít upíct ten koláč.", snažil jsem se lstivě matku vyhnat z místa popravy mladých výhonků živého plotu.

"My", začala máma, "to máme tak trochu v popisu celoživotní práce."

"Ještě, že nejsem matkou", poznamenal jsem suše a znovu nahodil pilu a zakousnul se jí do keře.

Mladé pruty se lámaly a padaly mi k nohám jako oběti mnou vykonávané popravy.

"Ujelo ti to. Ty to nevidíš?", napálila matka do mých zad další sdělení.

"Já to pak srovnám!", opáčil jsem už lehce vztekle, vypnul jsem pilu a z hlavy si setřel pot a na něm pár přilepených lístků.

"Pak je zbytečný, udělej to rovnou a nemusíš nic napravovat. A dej pozor na ten kabel!", odpověděla a nešla píct koláč. Naopak. Dala si ruce v bok a nehla se z místa.

"To není život - to jsou galeje!", pronesl jsem lehce pateticky s vypnutou pilou v ruce spuštěnou kolem mých nohou.

"Ty víš prd, co jsou galeje! A vem to teď pěkně odspodu a teprve pak to rovnej shora podle výše sousedovic plotu. A bacha, ať pilou nezajedeš do těch planěk. Víš, kolik stálo nabroušení????"

"Nevim. A ani nevim, kolik bych dostal za zranění matky křovinořezem.", prohlásil jsem a zapnutou pilu z legrace otočil proti té, která mě odnosila, porodila, vychovala a teď mě prudí u zahradnických prací.

"Pár facek bych ti dala, i kdybych si přitom měla stoupnout na židli, abych na tebe dosáhla", prohlásila máma.

Přestal jsem "útočit", obrátil jsem se zase ke keři a pilu znovu spustil. A vzal jsem to pěkně odspoda - tak jak máma chtěla.

Když poznala, že jsem rezignoval a beru to ze spoda, potichu zmizela do chalupy.

Za dvě hodiny bylo dílo dokonáno.

Na zahradu jsme mohli v tu ránu vpustit celou skvadru jezdců z Velké pardubické. Koně i jezdci by si užili osekaného živého plotu jako přirozených překážek pro skoky.

 

Stál jsem hrdý a zpocený uprostřed zahrady. Výjimečný pocit z ruční práce výrazně přebíjely rozklepané ruce a bolavá záda.

"To je pocit, co?", zaslechl jsem za sebou a uviděl mámu, jak ke mně jde přes tu obrovskou zahradu a v ruce nese sklenici s vodou.

Zhluboka jsem se napil ledový vody z naší studny a když jsem sklenici mámě vracel, dostala se mi do ruky jedna polomáčenka.

"Jo, hochu, život je jako polomáčenky. Z jedný strany hořká čokoláda a z druhý sladká křupavá sušenka. Jak to ale dáš do huby a trochu sušenku rozmydlíš v puse, zjistíš, že ten mix chutná báječně.", vysvětlila mi, jak je třeba život brát s jeho sladkou i hořkou stránkou.

 

 

 

 

 

Autor: Marek Valiček | pondělí 11.8.2014 11:56 | karma článku: 28,68 | přečteno: 1590x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,26 | Přečteno: 813x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1927x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 753x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 785x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 927x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců

25. dubna 2024  18:12

Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,67
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik