Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V posteli se povalují vteřiny, hříchy i milosti.

Některé zprávy zapadnou. Některé zmizí ještě dříve, než jsou vysloveny. Jiné se uchytí a čekají. Čekají stejně jako ti, kdo je napíšou nebo pustí do světa. A na některé zprávy přijdou odpovědi...

Téměř před rokem jsem do světa poslal tuhle zprávu: http://valicek.blog.idnes.cz/c/428044/Pani-profesorko-Jirino-Tyclerova.html a čekal jsem. 

A včera se v poštovní schránce uhnízdila obálka, na které byly moje jméno a moje adresa "vyšity" rukou. Kdy naposledy jste dostali ručně psaný dopis? Třístránkový....?

Už ten rukopis hladil a sliboval zážitek. Opravdový zážitek - ne setkání s "hvězdou" ve Varech nebo Ferarri na víkend. To jsou, podle mě, pouhý pšouky, rozhodně ne zážitek.

Rukou vypsaná adresa odesílatele potvrdila moji domněnku - paní profesorka sedla ke stolu a napsala svýmu žákovi. Po 30 letech!!! Já vám říkal, že jde o zážitek!

Nechal jsem i přes ukrutnou zvědavost obálku neotevřenou v ložnici na polštáři. Měl jsem chuť bejt s dopisem v posteli. V posteli je klid. V posteli je milo. V posteli se povalují vteřiny, hříchy i milosti.

A terpve až se sešeřilo a v bytě byl klid jsem obálku opatrně otevřel. Tušil jsem co mě čeká, ale nedokázal jsem zcela odhadnout něhu vzpomínek. 

Jako bych se celý ponořil do jemného krému. Jako bych lapal dech v zeleném lese. Jako bych si po letech obul dětský kecky. Jako bych ukazováčkem zajel do smetany s rozmačkanými malinami...

Milý Marku, začalo to psaní, ze kterého Vám nabídnu pár vět, protože jde o věty, které byly sice směrovány ke mně, ale mají platnost a poctivost a zkušenost, po které všichni toužíme a tak málo se nám toho všeho vyjmenovaného dostává.

... z Vašeho dopisu, který se ke mně dostal až téměř po roce,  jsem byla úplně u vytržení - šťastná, vděčná, dojatá, ale i smutná, že vám nemohu poděkovat. Mám ho vytištěný a můžu si ho znovu a znovu vychutnávat. Nevím, jestli můžete úplně pochopit, co pro kantora znamená, když mu po 30 letech napíše bývalý žák. Já osobně určitě tolik chvály nezasloužím, vždyť se znám, ale Vaše vyznání lásky k češtině potěšilo náramně.

...věřte - nevěřte, ale já si dodnes pamatuji, že Vaše maturitní písemka byla moc pěkná a snad nejdelší ze všech, které jsem četla a opravovala (a bylo jich za ta léta moc set).

... ve vašem dopisu mě moc pobavila ta "dáma". Za tu jsem se nikdy nepovažovala, nebyla jsem jí, leda v těch Vašich šestnáctiletých očích. Teď je z té dámy bělovlasá "babča", kulhavá, s holí...snažící se co nejmíň fňukat, naříkat. smutnit.

.... a další stať pro úsměv: Moji upřímní blízcí mi už dost často připomněli, že jsem nadmíru mnohomluvná, neboli "ukecaná", neboli že h... nezavřu. A Vy píšete: "Vaše čeština se jako kašmírová šála vlnila mezi lavicemi..." No, každý tomu říká jinak.

Děkuji moc za větu: "Miloval jsem Vaše hodiny češtiny." Nádherná je věta: "Netuším, jestli nemáte někde v nebi třídu češtiny nabitou anděly, kteří ještě česky neumí." Už se vůbec nebojím odchodu na onen svět. Už vím, díky Vám, co tam budu dělat (pokud se do nebe vůbec dostanu).

...hodně mě dojal závěr dopisu: ...a co teprve, kdyby mi tento text přišel zpět poštou opravený červenou propiskou od mojí profesorky. ...asi by se našla nějaká chybějící čárka, ale jinak nic.

... při našem plánovaném setkání budu poslouchat já Vás. Moc bych toho o Vás chtěla vědět. Váš život byl určitě pestrý. Moje živobytí je jednoduché.

... nastotisíckrát děkuji za radost a pocit štěstí, které jste mi svým dopisem dal. Ukrutně (tohle slovo miloval Werich) se na Vás těším. Buďte zdravý, šťastný a spokojený a ať je dobrý každý Váš den.

Vaše vděčná Jiřiny Ty.

 

Ve třístránkovém ručně psaném dopisu jsou ještě další a další slova, která do sebe zapadají jako kostka cukru do kafe a oslazují mi každou minutu, když si ho čtu. 

Jsou to slova pro mě, pro kluka, kterýmu hlavu zamotala a češtinu naučila rozmotávat profesorka, která neučila, která vyprávěla a já hltal jako žiznivej pes každé její slovo.

V celém tom dopisu je zkušenost, spokojenost a hlavně POKORA. Pokora, která někdy přijde, jindy ne. Stejně jako odpovědi na zprávy, které každý z nás denně vysíláme do světa.

 

Paní profesorko, nemůžu se našeho setkání dočkat! Děkuju Vám. Už zase Vám děkuju a pořád je to málo.

 

 

 

 

Autor: Marek Valiček | pátek 10.7.2015 12:53 | karma článku: 29,33 | přečteno: 1137x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,25 | Přečteno: 801x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1926x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 752x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 783x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 926x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Za napadení na koupališti v Dubí dostali tři muži až čtyřleté vězení

23. dubna 2024  10:45,  aktualizováno  11:41

Okresní soud v Teplicích poslal do vězení tři ze šesti obžalovaných v případu napadení mladíka na...

V Letech otevřeli památník holokaustu Romů a Sintů. Za války tam stál koncentrák

23. dubna 2024  9:59,  aktualizováno  11:30

Muzeum romské kultury otevřelo dnes Památník holokaustu Romů a Sintů v Čechách v Letech na Písecku....

Kolegu lídra kandidátky AfD zadrželi, dával Číně informace z europarlamentu

23. dubna 2024  8:38,  aktualizováno  11:30

Německá policie zadržela v noci v Drážďanech spolupracovníka Maximiliana Kraha, lídra kandidátky...

Wagnerovec po návratu z fronty zavraždil ženu, tělo rozřezal do dvou kufrů

23. dubna 2024  11:26

Rusko se v souvislosti s návratem vojáků z ukrajinského bojiště potýká s narůstající kriminalitou....

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,67
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik