Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chtěla jsem změnu a dostala jsem od života pět mínus!

Dokud je naše mámy blbnou (nemyslim hloupnou pod tíhou jejich let!) je to dobrý. Dokud nejsou jejich hlavní náplní života informace o Simoně nebo Felixovi, můžete bejt klidní.

Pokaždý se mámy, když spolu mluvíme, ptám, co vařila. 

V posledních letech se její odpověď proměňuje v ustálený tvar: "já už toho moc nenavařim", nebo "já už mám za svuj život odvařeno".

Je pravdou, že se její styl vaření v posledních letech změnil. Nacpe často do hrnců nebo kastrólů až apokalyptický kombinace toho, co se samostatný dá normálně jíst a "vytvoří" z nich jídlo úplně nové, které ani moc neosolí, protože sůl je vrah - jak říká.

Tahle její činnost nemá lautr nic společnýho s fusion cuisine. Jen tak hrábne do lednice, vyrve něco na zahradě a přidá vždycky nějakou absolutní šílenost. Hodí do hrnce, protáhne horkem, zaleje vodou a je to.

"Nemám už tolik času, abych zbytek život trávila u sporáku", řekla mi nedávno a měla recht.

 

"A co jsi, Zorinko, včera dělala k večeři?", padla ke konci posledního rozhovoru moje obligátní otázka, hozená spíš jako tradiční, než jako zvídavá.

"Jo, chlapče", začala záhadně, "měl bys z matky radost. "Včera byla fjúžn kusin. Řekla jsem si, že chleba s máslem a rajčatama po třetí k večeři by už mohlo smrdět rozvodem a tak jsem upekla sekanou."

"No to je mi teda fusion...", poznamenal jsem opovržlivě, "i když uznávám, že šiška upečenýho mletýho je u tebe teda výkon", pochválil jsem mámu ihned po vyřčené výtce.

"To neni všechno, počkej.", navnadila mě. "Na zahradě jsem vyrvala ze záhonu celer a nakrájela ho na hranolky. Ty sem nasypala na plech, zakapala olivovym olejem a upekla spolu s tou sekanou."

"Nooooo", lapal jsem po dechu, protože tolik kreativity u kuchyňský linky bych od matky nečekal.

"To čumíš, co? A to pořád neni všechno.", rajcovala mě dál.

"Byly klíčky? Nebo tempeh?", chtěl jsem bejt překvapovanej i dál.

"Byl hruškovej salát se šťovíkem!", uzemnila mě naráz.

"Ježiši kriste, co se stalo? Hodláš se zúčastnit nějaký soutěže v kreativnim vaření a začala jsi trénovat?", vyzvídal jsem.

"Starou belu. Řekla jsem si, že mu udělám radost. Aby si nezačal myslet, že má doma línou ludru, která už dokáže namazat jenom chleba máslem a chodidla indulonou.", vysvětlila mi máma její důvod ke změně.

"No teda, Zorino, mám z tebe fakt radost!", vyjela ze mě upřímnost stejně mile, jako vyjela snaha z mojí mámy vylepšit letní menu.

"A pak jsem to krásně naaranžovala na talíř. Hranolky z celeru byly krásně zlatý, skoro jako nějaký kubistický červíčci. Sekaná se povedla - procpala jsem ji všema bylinkama, co jsem našla na zahradě. A hruškovej salátek se štovíkem byl rajcovnej až hanba."

Představoval jsem si tu kombinaci na talíři a sbíhaly se mi sliny. Pavlovův čokl hadr.

"A jak mu to chutnalo?", chtěl jsem vědět, protože jenom představa tý talířový krásy byla najednou málo. Potřeboval jsem slyšet slova, která popsala konzumaci toho všeho na moji matku tak nezvyklého.

"Nejdřív přehodil vidličkou po talíři pár hranolek a zeptal se, co to je.", začala máma opatrně, jako by smutně, ale jak ji už celý ty leta znám, vím, že se už v tu chvílí smála - jen ne nahlas.

"Tak jsem mu řekla, že hranolky. Kousnul do jedný a zase se zeptal, co to je.", pokračovala máma, "a já musela s pravdou ven, že celerový. Podíval se na mě tak, jako bych před hodinou uškrtila v místní školce celou třídu čtyřletejch dětí a nabral na vidličku hrušku s listem šťovíku." To se už máma pousmívala.

"No, to musel čumět.", reagoval jsem.

"No čuměl. Víc teda čuměl, než jed, ale nakonec se odhodlal a polknul i tu hrušku.", už se smála naplno.

"A co řek?", trápila mě zvědavost.

"No nic. Jenom polknul a mlčel.", řekla naoko smutně máma. "Pak ještě udělal jedno nadhození hranolky, ale nechal jsi dopadnout zpátky na talíř a zakrojil se do sekaný."

"To nejlepší na konec", řekl jsem v naději, že na upečenym mletym s bylinkama se nedá nic zkazit.

"No právě... tim jsem to celý posrala.", zabila jedním sdělením matka můj předpoklad. "Já to mletý prolila omáčkou hoisin, protože jsem nechtěla solit, abysme se nepotili."

"Takže všechno na....", nechtěl jsem matku ranit a sprostý slovo jsem v hubě zakotvil někde u mandlí.

"Přesně tak. Dvě hodiny příprav v hajzlu, hranolky se šťovíkem a hruškama jsem odnesla nahoru Zdence pro králíky a sekanou jsem při špacíru lesem vysypala u kaliště, kde se slejzaj kanci. Ať si šmáknou.", řekla odevzdaně, vesele a bez jedinýho zašmodrchání smutku v hlase máma.

"Chtěla jsem změnu a dostala jsem od života pět mínus.", pokračovala. "To je tak, když nedáš na srdce a jedeš jen podle rozumu. Ale nelituju. Teď už vim, že spolu sekaná a hoisin omáčka fakt neladěj."

"A já tě mám za tu odvahu echtovně rád.", řekl jsem hodně nahlas, aby mě máma slyšela.

 

 

 

 

 

 

 

"To máš jako s tim prejtem", přeskočila máma od tématu rychle jako se změnilo počasí v pondělí. "Prejtem?", tápal jsem. "No, ten pochod pro holky s holkama a kluky s klukama.", odpověděla. "Pridem, myslíš.", upřesnil jsem. (šlo jen o takovej dovětek - prejtem ani Pridem se nezavděčíš všem).

Autor: Marek Valiček | úterý 18.8.2015 8:49 | karma článku: 27,30 | přečteno: 1523x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,25 | Přečteno: 802x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1926x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 752x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 783x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 926x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno  17:40

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Británie uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, oznámil premiér

23. dubna 2024  16:56,  aktualizováno  17:29

Britská vláda uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, uvedl v úterý britský premiér Rishi Sunak...

Herečky ze Zlaté labutě vydražily rekvizity ze seriálu pro děti z dětských domovů

23. dubna 2024

Seriál Zlatá labuť se blíží do finále, a proto TV Nova uspořádala v sobotu charitativní akci v Art...

Hrozí nový Černobyl. Centrum Střední Asie mohou zamořit radioaktivní kaly

23. dubna 2024  16:52

Nestabilní odkaliště vzniklá v Kyrgyzstánu po těžbě uranové rudy v dobách Sovětského svazu hrozí...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,67
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik