Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tak tady máš tu prdelačku, Emile

Když máte shodou okolností narozeniny pár dní před Dušičkama a narodíte se přesně na Halloween, je jasný, že budete mít celej život tak trochu divný záliby...

Kromě všech těch vykutálenejch anomálií, který mi daly nějaký sudičky do vínku, zajdu v posledních letech před mejma narozeninama na nějakej hřbitov. Není to rituál, těch jsem dalek (tohle slovo miluju!), ale je tam líp než v obchodním centru Arkády nebo v čekárně u zubaře.

Letos jsem zabrousil ke kostelu na Vyšehradě. Bylo úterý, počasí nic moc, ale co byste chtěli? - mrtvoly přece nemůžou vylejzat z hrobů v letních hicech. Lehce by zapáchaly a otravovaly by je svou neustálou přítomností všechny nenažraný mouchy v regionu.

Hroby některých nedočkavých mrtvých už byly načančaný, voda ve vázách byla ještě čirá a chryzantémy v nich se předháněly v kráse i výrazu pokory současně.

Nezastavuju se u hrobů národních umělců, ani význačných architektů nebo městských papalášů. Mě bavěj hroby Bětušek, Aloisů, Gertrud nebo Jáchymů. Obyčejnejch lidí, kteří to už zabalili dávno a jejichž jména, na rozdíl od paměti jejich rodin, pomalu mizej z náhrobních kamenů.

Sednul jsem si na sokl hrobu nějaký Růženky z Nuslí. Pomník má mohutný, statný. S mrtvým holoubkem na jeho vršku. Nestála na něm žádná váza, nehořela žádná svíčka a neválel se po něm ani miniaturní věneček. Růženka byla mezi ostatními vyšňořenými hroby lehce opuštěná, tak sem si k ní přisednul, opřel se o desku s jejím jménem a potichu tak zůstal na místě, kde potichu budeme jednou každej z nás.

 

"...tak tady máš tu prdelačku, Emile.", uslyšel jsem najednou za svými zády, skrytej před tou, kdo je pronesl i před zvukem, který způsobilo něco položený na náhrodní kámen za mými zády.

Ani jsem nedutal. Byl jsem jako duch - konec konců - jak jinak v takovym místě a v takovou dobu...

"Kytku ti nenesu", pokračoval dál klidný monolog ženského hlasu, "tys mi jich taky moc nenosil a navíc jsou drahý jako pes a ten důchod, co po tobě zůstal je akorát tak na nájem.", doprovázela slova další zvuk, který se přidal ke zvuku položení něčeho na kámen. Nový zvuk byl zvukem, který vydává košťátko, když s ním rejdíte po schodech před tím, než je přetáhnete mokrým hadrem.

Pořád jsem zůstával skrytý, opřený o Růženku, s rukama sepjatýma mezi koleny a zavřenýma očima.

"Umřel Franta Zíma a Goťák měl infarkt, si představ." předávala nějaká paní Emilovi další informace a dlouze - v pravidelném melodii - si nahlas vzdychla. "... a prodala jsem chalupu, protože už nemám sílu tam jezdit a sekat trávu a hrabat listí.", pokračovala. "Peníze jsem dala Marii a Milanovi, oni je potřebujou víc než já. Já už všechno mám a svetry, co se mi válej ve skříni neutahám do konce života, ani kdybych v nich spala.", mluvila dál a Emil mlčel. Chlapi tak ukecaný jako ženský nejsou.

Mlčely i stromy a věže vyšehradskýho dómu. Mlčely i ostatní hroby a jména na nich se ani nehly. Sem tam kolem mě někdo přešel. Pár lidí se na mě usmálo a pár zamračilo, protože pieta velí na hrobech nesedět. Hodí se spíš u nich jen smutně postávat se skloněnou hlavou.

"... a brambory se letos povedly.", načal ženský hlas z jiného soudku, "jsou krásně žlutý a chutnaj. Bude z nich báječnej bramborovej salát.", dostal Emil informaci, která mu byla k prdu, ale kdo ví...

"A mám nový brejle a taky novou kyčel. Už jsem se pomalu nevyškrábala ani po schodech a když jsem si sedala na záchod, bolelo to jako čert. Udělali mi to v Motole a pár dní po operaci jsem už chodila."

Emil byl určitě rád a já ještě radši. Paní mě pořád neviděla a já dostával jednu informaci za druhou. Dostávaly se mi do uší příběhy, který by ke mně nepřišly, kdybych si nepřičap na náhrobní kámen Růženky a neopřel se zády o její jméno.

Dušičky byly za dveřma, hroby se fintily a Emila zřejmě navštívila jeho vdova.

"No tak já půjdu,", ozvalo se najednou, "polívka už vystydla, ty ses v tom zase ani nepodloubal a já musím bejt za chvíli na Letný, protože jdeme s Lojzkou na dortík k Eckhartovi."

Pomalu jsem odlepil záda z Růženčina náhrobku a postavil se zpátky na nohy. Trochu se mi zamotala hlava. Není divu. Za pár dní mi bude 52 a to už jako sokol z dlouhýho sezení na náhrobním kameni bez následků nevstanete.

 

...cestičkou mezi postelema mrtvejch odcházela stará paní. Šla rovně, bez kulhání, s radostnou hlavou a v ruce držela bandasku.

 

 

 

Autor: Marek Valiček | pátek 30.10.2015 8:45 | karma článku: 34,62 | přečteno: 1697x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,25 | Přečteno: 803x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1927x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 753x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 784x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 926x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,67
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik