...já si toho přeju... Ale takovej Ježíšek se eště nenarodil

5. 12. 2018 9:17:52
"Hele...největší radost jsem u vánočního stromku měla, když jsem pod ním našla plastovej kýbl. Fakt jsem si ho tenkrát moc přála, a sehnat ho nebylo jen tak. Čili - vánočně už mám splněno dávno."

Jsou ženy smyslné, ženy marnivé, ženy revolucionářky a ženy vizionářky.

Zorina patří - tím vším jak žije - právě mezi ty s přesahem do budoucna. Mezi vizionářky.

"Že už pár let nepeču je vlastně už tradicí a předloni jsem se prvně vyprdla i na leštění voken a budu v tom pokračovat i letos. Nejsem žádná pinapgil, abych lezla v prosinci, s šátkem vomotanym kolem hlavy, po parapetech."

"Něco novějšího bys pro mě neměla?", zeptal jsem se a hlídal Stellu, aby se při ranním venčení příliš dlouho nezdržovala u koňských koblihů položených na louce po zmrzlé lesklé trávě.

"No měla a právě proto ti volám."

"Tak sem s tim.", udělala mi radost představa, že se tradiční vánoce u nás v rodině zase někam posunou.

"S definivní platností vyhlašuju zákaz vánočních dárků.", zaznělo z mobilu hodně přesvědčivě.

"Takže letos nejen bez lineckýho, ale i bez ponožek? APOKALYPSA!", zakřičel jsem do telefonu tak mocně, až se ke mně otočili dva koně na druhém konci louky.

"A hlavně, žádný krémy a bonbóny! Já už bych si mohla otevřít drogerii sfůzovanou s cukrárnou. Do konce života ty bonbóny nemůžu sežrat a ksicht mám taky poměrně malej v poměru s tim, kolik krémíčků a dalších sarapatiček mám různě po baráku."

"Aha..rozumim teda dobře tomu, že ani ty si nic nepřeješ?", chtěl jsem se ujistit.

"Hochu..., já si toho přeju. Ale takovej Ježíšek se eště nenarodil.", odpověděla suše Zorina. "Mně by třeba udělal obrovskou radost skon toho zelenýho hajzla z televize. Nebo kdyby bylo ve studni víc vody. Nebo abych nemusela na ulici potkávat babky a dědky s kelímkama od kafe, do kterejch vybíraj drobný. To bych si přála."

"Skon zelenýho hajzla?", zaujalo mě jedno z matčiných přání, protože jsem netušil, koho konkrétního tím má na mysli.

"No, toho zelenýho hajzla, kterej mečí, vypadá jak chcípák a nutí lidi nakupovat na dluh telefony za dvacet tisíc."

"Jo Alza...", došlo mi.

"No, tenhle. Není to člověk, takže přání jeho smrti neni hřích.", vysvětlila matka poté, kdy si zřejmě uvědomila, že přání smrti neni až tak vánoční téma.

"A co děti?", napadlo mě.

"Děti? Jako jestli bych si přála ještě děti? Že bych ti na starý kolena dala ještě sestřičku nebo brášku? Si vůl? Copak sem ňáka halyvůdská herečka?", sypala ze sebe máma slovo za slovem jako při bohoslužbě.

"Ne, jako že ani děti od tebe, teda Ježíška, letos nic nedostanou?"

"Ale děti dostanou. To už mám nachystaný. Jako Božka."

"Božka?", byl jsem zase v úzkých.

"No. Němcová. Nasušila sem křížaly, vořechům vypucovala skořápky a uvařila sem cukrkandl. A protože mám dost těch bonboriniér a krémíčků, tak do pytlíků, který jsem ušila z utěrek, kterejch mám taky mraky, nasypu i něco z toho a převážu to mašličkou a hotovo.", osvětlila matka výjimku s vánočními dárky pro děti v roce 2018.

"Úplná Karolína Světlá, ti povim, Zorino.", zaradoval jsem se.

"Víš jak...", spustila zase mutr, "na svetry a šály a další každej zapomene. Ale něco jinýho, to je dárek! Ten se v palici udrží stejně jako mně plastovej kýbl, kterej jsem od táty kdysi dostala já. Dodneška se tim kochám."

"Kocháš se vzpomínkou na kýbl? Ty si fakt divná!", vyhodnotil jsem čerstvě zaznamenanou skutečnost.

"A divná je špatný?" zaregovala bystře Zorinka. "Radši budu jeden den v roce divná, než zbylejch třistašedesátčtyři dní předvídatelná až nudná. To si radši zapiš, protože jsem myslela, že už to dávno víš."

"Takže...", nedokončil jsem.

"Takže...buď taky divnej. Je to lepčejší. A navíc ti tim ušetřim peníze a čas. Místo nákupů dej tý svý čubce obojek a vypadněte někam na pořádnej špacír. Chodit po světě je totiž ten největší dárek, víš? A teď jdu hledat po bytě nějaký ty zbytky motouzků, abych mohla udělat mašličky na pytlíčky z utěrek. Čau."

---

Zkuste tedy i vy udělat letos o vánocích něco divnýho. Možná půjde o váš první krok k vizionářství.

Pozn.: slova "definivní" a "bonboriniéra" nejsou překlepy. V těchto formách byly do naší rodiny přeneseny od paní Šmídové, svého času naší sudetoněmecké sousedky na chalupě. Dodnes se u nás běžně používají.

Autor: Marek Valiček | středa 5.12.2018 9:17 | karma článku: 29.50 | přečteno: 904x

Další články blogera

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma článku: 32.75 | Přečteno: 1745 | Diskuse

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma článku: 28.66 | Přečteno: 728 | Diskuse

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma článku: 23.93 | Přečteno: 669 | Diskuse

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma článku: 31.60 | Přečteno: 817 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 16 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 10.41 | Přečteno: 192 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 15.24 | Přečteno: 330 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 4.98 | Přečteno: 98 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak se pracovníci ve školství pomstili uličnímu výboru iFčil oslavujícímu Karlův úspěch

No, mám-li být upřímný, pomsta to byla hodně sladká. Však se taky hned ze všech stran slétly vosy a začaly si dávat do trumpety tak, že se div v té slaďounké šťávičce neutopily....

27.3.2024 v 10:51 | Karma článku: 30.70 | Přečteno: 560 | Diskuse
VIP
Počet článků 1307 Celková karma 29.23 Průměrná čtenost 2417

muzskej, co rad zije

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...