Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Loučení jsou laskonky s chilli

Pokaždé si dávejte si velmi dobrý  pozor na to, jak se loučíte s některými starými věcmi.

„Loučení jsou takový laskonky se skrytym chilli uvnitř“, hodila jen tak do vzduchu pár slov máma.

„No jo, vlastně“, navázal jsem já, „dyť se taky říká – sladkobolný loučení.“

„A pořád je v nás slovo loučení spojený hlavně s lidma, ale já se v životě často loučila i s věcma. Ty snad ne?“, otočila se na mě a vyzývavě se napřímila.

Zajímalo mě to.

„A s jakou věcí se ti loučilo nejhůř?“, šel jsem rovnou na věc.

Bez jakéhokoliv zaváhání máma odpověděla: „Se starou kuchyní...“

„S kuchyní?...“, zeptal jsem se hloupě, ale hloupě proto, že jsem netušil, co bude následovat. Pak jsem se trochu styděl.

„No, s kuchyní. Představ si, že s obyčejnou kuchyní se skříňkama a šuplíkama. S několikrát přetapetovávanou a natíranou starou kuchyní s dřezem, kterej se nedal vyčistit do lesku ani chlórem. S tou kuchyní, u který jsem stála, v jedný ruce tebe a druhou rukou jsem se snažila u sporáku míchat dřevěnou kvedlačkou rajskou omáčku.“, vyplouvaly mámě z pusy slova lehce a klidně, jako když po hladině potoka začínají plavat první zlaté podzimní listy.

Začal jsem se na tý hladině vznášet taky a poslouchal dál.

„Loučila jsem se s kuchyní, která byla jeden čas ve spodní části pořád zapatlaná od vašich rukou. Dvířka spodních skříněk vám sloužily jako opěra při vašich prvních pokusech chodit.“, říkala potichu, protože ta tichost suplovala roky, který se od tý doby kolem nás všech překotily.

„A pak byly ty dvířka často otevřený a všechny hrnce a pánve lítaly po dlážděný podlaze v kuchyni a ty uprostřed nich a já dělala, že nic neslyším.“, nekončil tok toho potoku se zlatými listy a máma se dívala přímo na mě, protože si přála, abych pochopil, že rozloučit se se starou kuchyní není jen tak.

„A z porcovače na knedlíky jsem si často dělal kytaru“, vzpomněl jsem si na jednu, dnes už legendární kuchyňskou pomůcku.

Nepřestala se na mě dívat.

„A v hrnku za posuvnym sklem s vyrytou zarážkou pro prsty byly vždycky drobný, který jste tam dávali.“, vzpomněl jsem si. „A já je krad.“, přiznal jsem se.

„A já doplňovala“, řekla máma věcně a pokračovala.

„Taky jsem při loučení s kuchyní myslela na samolepku Shell, kterou jste na šuplík s příborama umístili s bráchou hned druhej den ráno poté, kdy jsem celou linku po xtý oblepila jinou tapetou, ale tentokrát šlo o tapetu z Tuzexu, která imitovala přírodní dřevo“, oživila mi máma jeden z příběhů mého klukovství.

„Vypadala sice příšerně“, dodala s pokorou, „ale tenkrát nemít kuchyň polepenou tapetou z Tuzexu bylo srovnatelný s rozděláváním ohně pomocí dvou křemenů.“

„A v šuplíkách byly vařečky, kterejma si nás mydlila“, připomněl jsem s jemným despektem v hlase.

„Jo, ty tam taky byly a společně s tou starou kuchyni zmizely. A zmizel i speciální hrnec na ohřev mlíka, ze kterýho kypící mlíko nikdy neuniklo. A zmizela i krabice se Solvinou, která byla vždycky umístěná ve spodní skříňce.“, pokračovala máma.

„Vlastně se starou kuchyní zmizelo celý jedno období, kdy jste byli malí a já hodně mladá.“

Dávejte si dobře pozor na to, jak se loučíte s některými starými věcmi. Nenechte si s jejich zmizením zmizet z hlavy i některé vzpomínky.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Marek Valiček | čtvrtek 28.8.2014 9:59 | karma článku: 29,54 | přečteno: 1246x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,67 | Přečteno: 857x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1946x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 758x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 792x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 934x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Hrad začal platit cesty prezidenta. Za Zemana je celé musely financovat kraje

12. května 2024

Premium Když prezident přijede do krajů, nemá kolem toho být obrovská pompa, která stojí nejen hodně...

Pomohli její zemi bránit proti Japoncům. Filipínka teď o Češích vydává knihu

12. května 2024

Premium Měli to být spojenci nepřítele, ale namísto toho čtrnáct statečných Čechů nasadilo život, aby...

Úlet novin pečetil Trumanův triumf, lovec gangsterů už šok nerozdýchal

12. května 2024

Seriál Americké prezidentské volby dokážou překvapit, i když si všichni myslí, že dopředu vědí, jak...

Napadení a hajlování. Policisté v rámci derby pražských S zadrželi šest lidí

11. května 2024  22:15

Po skončení dnešního utkání fotbalistů Sparty a Slavie na stadionu na pražské Letné museli...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 29,25
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik