Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Medůzy

Pokud je člověku shůry nadělena fantazie, pak už vůbec není nutný, aby dokázal například dělit zlomek zlomkem...

Když jsme si s bráchou přáli při letní jízdě kabriolet, otevřela máma všechny okna ve Škodě 110 LS. Vlasy mě jejich divokým tancem ve větru šimraly po obličeji a díky rychlé jízdě dlaně v protiproudu skákaly vzduchem jako delfíni.

Když jsme s bráchou chtěli k moři, vyvedla nás máma před chalupu, kde se vlnily zlatý klasy obilí, natáhla nám přes hlavy potápěcí brejle a nahnala nás do pole.

Pokud jsme uprostřed prázdnin žebrali o Ježíška, udělala máma řízky a bramborovej salát, vytáhla z krabice pár vánočních ozdob, ty navěsila na rozvetlý líkovec v záhonu pod okny a pod něj položila zabalený balíčky s čerstvě vypranými a vyžehlenými tričky.

A když jsme večer místo spaní zlobili tak, že zabít nás bylo téměř legální, proběhla se noční zahradou zabalená do bílýho prostěradla, pištěla u toho opravdu hrůzostrašně a baterka rozsvícená pod bílym lajntuchem, pod kterym byla schovaná, nás vystrašila tak, že jsme pár následujících dní ani nedutali a zuby jsme si čistili i šest krát denně...

Až po lééééééétech mi došlo, co pro nás dělala celou dobu našeho dětství, kromě toho, že nám vařila, stříhala nám vlasy a nehty, lepila flastry na odřený kolena a fackovala nás, když už naše sígrovství fakt nešlo vydržet.

Dokázala nám ukázat svět, kterej nebyl normálníma očima na dohled, a přesto se tak všelijak mnouskal od rána do večera kolem nás.

Měla fantazii.

A má jí do dneška!

"...sem tu včera měla na hlídání holky. A musim přiznat, že mě to zmohlo víc, než kdybych v obou rukách táhla kartony vody nahoru na Sněžku."

"Jsou živý a nejde to zastavit, co?", odpověděl jsem plnej pochopení, protože sem tam taky malý děti hlídám a vím, že má člověk v určitej moment nutkání prohledat byt a někde v šuplíku najít zastrčenej zlomek extáze, aby tomu jejich tempu vůbec stačil.

"No to máš recht. A já ještě navíc, jako správná starodávná babička, zakazuju na hraní mobily a všechny ty ostatní fórichtungy, protože si myslim, že z toho děti blbnou a pak maj slovní zásobu jako ovečky."

Z hlasu jsem poznal, že je máma fakt uondaná.

"Sem tam ale neni zbytí", reagoval jsem na zákaz současných "dětských hraček", "když už nemůžu a nezabíraj ani pastelky, ani karneval a ani plastelína, mobil prostě povolim."

"Tak to zas prrr, chlapečku. Tak špatně na tom nikdy nebudu, abych si místo hraní s dětma sedla a viděla, jak očima gumujou ty "dipleje" a celý vodpoledne mlčej. To by mě hanba imrvére fackovala."

"A co si teda vymyslela?", zajímalo mě, protože na kraviny a vyfikundace je moje máma tou nejlepší kaučkou pod sluncem.

"Lovili jsme medůzy.", řekla jasně a bez přemýšlení.

"V Tisý? V únoru? Na Kačáku?", sypaly se z mojí pusy jedna otázka za druhou stejně rychle, jako lidi vypadávaj z takovejch těch kolotočovejch dveří, když třeba v panice opouštěj hořící kavárnu.

"Doma. Na hajzlu.", odpověděla se stejnou rychlostí Zorina.

A já byl v tu chvíli v hajzlu...

"Plavou vám v záchodu živý medůzy?", zeptal jsem se logicky.

"No jasně", rozesmál jsem mámu, "a krevety a včera jsem je hodila na pánev s olejem a s česnekem a udělala k nim špagety s petrželí, ty vole.", smála se dál.

"Tak mi to vysvětli.", žadonil jsem.

Chvilku bylo tichounko, jako když v noci otočíte velepotichu stránku v knížce, aby zvuk otáčení neprobudil spáče vedle vás.

"No to je přece jednoduchý. Z hajzlpapíru uděláš v dlani malou kuličku a tu pak hodíš do mísy a jak se pomalu nacucává vodou, tak se začne tak trochu hejbat a roztahovat a nekonec se změní v medůzu a pomalu klesne na dno. Toho sis nikdy za celej tvuj dlouhej život nevšim?", zkoušela mě máma.

"No, to sem si fakt nevšim. Nikdy mě nenapadlo, že se z namočenýho hazjlpapíru může stát medůza a ze záchodu oceán.", přiznal jsem po pravdě.

"Tak to jsem asi ve výchově udělala nějakou chybu.", poznamenala matka zklamaně.

"Chybu ve výchově, když v nacucanym hajzlpapíru nevidim medůzu?", snažil jsem se divnej pocit z chyby ve výchově uvést logicky na pravou míru.

"Ale prd. Chybu v nedostatečnym využití fantazie. To sem tě asi naučila blbě.", pokračovala máma. "Měl bys to vyzkoušet. Ale dej si pozor. Ty máš tu prdel hodně rozmazlenou a určitě používáš trojvrstvej papír, že jo?"

Zná mě! - udělalo mi radost. 

"Samozřejmě, že trojvrstvej. Člověk si přece má dělat drobný radosti. Tos mě naučila moc dobře.", vyhodnotil jsem lekce drobných radostí, kterých se mi od mámy nepřestávalo v průběhu života dostávat až do dnešních dnů.

"No tak to, hochu, musíš nejdřív ty vrstvy oddělit od sebe a kuličku, ze který vznikne medůza, udělat jen z jednoho pruhu. Jinak to nefunguje.", informovala mě zkušená chovatelka záchodových medůz. "Vyzkoušej to a uvidíš!"

 

Máma do dneška (stejně jako já) neumí dělit zlomek zlomkem. Dokáže ale z hajzlpapíru udělat medůzu, která ožije u ní doma v záchodový míse a možná, kdo ví, po spláchnutí doplave až do nějakýho moře...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Marek Valiček | pátek 24.2.2017 9:35 | karma článku: 34,25 | přečteno: 1383x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,26 | Přečteno: 820x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1929x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 753x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 786x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 927x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Za výbuchy ve Vrběticích stojí Rusko. NCOZ kvůli nespolupráci kauzu odložila

29. dubna 2024  11:12

Aktualizujeme Kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) odložili případ výbuchů skladů...

Soud začal řešit podvod století za 2,4 miliardy. Okradených jsou tisíce

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  10:57

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vedení TOP 09 se shodlo na nástupci Langšádlové, uvedl Havel. Sám jím nebude

29. dubna 2024  10:48

Nejužší vedení vládní TOP 09 se jednoznačně shoduje na kandidátovi na post ministra pro vědu, řekl...

Policie zasáhla proti agresivnímu mladíkovi. Zaklekli ho a bili, píše svědkyně

29. dubna 2024  10:39

Na sociálních sítích se šíří video ze zákroku policistů, kteří o víkendu v Českém Krumlově...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 27,94
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik