Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Andělské alelujá, svářečský brejle a stříhající uši beránka Božího

... a pak se ta malá žena odrazila od podlahy v kostele, zadržela dech a skočila do hluboké kapsy mého kabátu...

V době adventní, kterou tolik nemusím a všichni to o mně vědí, se přece jen dějou výjimečnosti.

Večerně černý nebe si sedlo na naší vesnici. Přikrylo ji do nedohledna a rozkročilo se nad ní jako obr Koloděj.

Kostel sám vypadal jako velryba zapomenutá ve středních Čechách a světlo z jeho dveří vtahovalo ty, kteří v černočernu ztratili směr. Věřící, nevěřící, ochotné i vzdorné, pomalé i rychle stárnoucí. 

Byl jsem mezi nima. Zamotanej do všeho, co odhání chlad a s trochou času si sednout a prohlížet všechny ty svaté na zdích a nesvaté usazené v dřevěných lavicích.

Nebylo nás zrovna moc, ale pár rukou, uší, nohou a zimou přivíraných očí se sešlo. 

Usadil jsem se až skoro do poslední lavice, ve které seděla malá holka. Ze zadu vypadala jako holka, ale když jsem si přisednul, pohledem z boku jsem přišel na svůj omyl.

Malá paní, ze zádíčkama školačky a krátkejma nohama, který se volně houpaly v luftu, měla sepjaté ruce a atmosférou kolem nás do ticha otvírající se pusu.  Poctivej vlněnej kabátek měla pod krkem zapnutej na velkej žlutej knoflík, kterej v tom prosincovym večeru vypadal jako malá slunečnice. A zářil! Zářil jako zlatem pomalovaný beránek Boží, který s nožkama pod sebou trůnil uprostřed vesnického oltáře.

Všude bylo jen šeptavo, nahlas nikdo nemluvil. Lidé se k sobě v nepravidelných intervalech nakláněli a pusy jedněch malovaly skrytá slova do uší druhejch.

Malá paní vedle mě v jednu chvíli sáhla do velké kapsy kabátku se žlutým knoflíkem pod krkem a vytáhla z něj takový ty brejle, co maj na nose svářeči - aby jim nevlítly jiskry do očí. A tyhle brejle si ta Droběnka natáhla přes hlavu, pohodlně je usadila na malym obličeji a ruce opět sepjala, jako by je tak měla od narození.

Kostelem se neslo cinknutí zvonku. Takový to mírně pronikavý cinknutí, kutálející se prostorem od varhan, přes prsty na boso obutých svatých až k tomu beránkovi, kterej při cinkavým zvuku zavrtěl oběma zlatejma ušiskama. Nezabečel. Jen si tak zavrtěl ušima.

"Viděl jste to?", zeptala se mě potichuchounku Droběnka s brejlema přes obličej a knoflíkem u krku.

"Viděl.", zašeptal jsem v odpovědi a lehce se po zadku usazeném na dřevěné lavici posunul směrem k ní.

"To dělá dicky, holomek jeden, jen v prosinci.", zašeptala její malá pusa.

Do ticha kostela se ozvalo druhé cinknutí zvonku. Jeho ozvěna opět proplula břichem kostelní lodi, která byla ten večer břichem velryby.

"Chvilku počkejte.", zašeptala směrem ke mně Droběnka, "při druhém cinknutí občas i vstane.", dodala mi naději a očima pod svářečskýma brejlema koukala směrem k oltáři.

Zvuk andělského zvonku ještě nedokončil svojí cestu vesnickým kostelíčkem a beránek opět zastříhal ušima.

Lehce jsem na lavici nadskočil a rozhlídnul se kolem sebe.

Kromě mě a droběnky se nikdo k oltáři nedíval...

"Nevstal.", řekla potichu Droběnka a zamáčkla do sebe dlaně se stejnou silou, jako když se ti, co vědí, pomodlí k někomu, kterýho jiní nevidí.

"Občas asi zazlobí.", odpověděl jsem, "to dělaj i beránci Boží."

"Je to takovej neposeda. Stejně jako já.", zašeptala zase Droběnka a do kostela vcházeli další. Další, jejichž dlaně tiskly dlaně druhých. Další, kteří zasedli do lavic skrytých v břiše venkovské velryby. Další, kteří se zastavili, aby oddechli a třeba zahlídli i střihání uší beránka Božího.

"Počkejte ještě na třetí zvonění. On vstane.", nevzdávala naději malinká paní s brejlema svářečů.

Jako by se všichni svatí vysmáli jejímu tvrzení. Postávali namalovaní na zdech, řízy umě zatočené kolem svatých těl s vyhublými prsty ukazujícími k oltáři.

Počkal jsem.

Třetí zvonění se ozvalo a teklo kolem nás jako sladký ranní bílý kafe mojí prababičky.

"Teď! Teď se dívejte.", šťouchla do mě Droběnka.

A beránek... ten zase zastříhal ušima a pak napřímil zadní běhy a vystrčil na nás všechny v kostele jeho zlatavou prdelku. Zářila do prostoru. Svítila jako světlo přivežené z Betléma. Blikotala jako svíce rozmístěné po kostele.

"Tak vidíte", řekla Droběnka, "já vám to říkala. Tohle se děje jenom v prosinci." a stáhla si z očí svářečský brejle, seskočila z lavice dolů a pak se odrazila a skočila rovnou do hluboký kapsy mýho kabátu.

Třetímu zvonění odzvonělo.

Najednou jsem byl v kostele úplně sám. Sám se svatými, sám se sebou, sám bez beránka Božího, sám bez Droběnky.

Potichu jsem odcházel domů, prolezl jsem dveřmi, které mi pořád připomínaly hubu velryby a ocitnul jsem se pod tím večerně černým nebem, které se rozkročilo nad naší vesnicí a naším kostelem.

...a najednou... najednou z kapsy kabátu, do které se schovala Droběnka, vyrašily pruty zlatého deště. Kapsa mi rozkvetla neprosincovými zlatými květy.

Když jsem do ní sáhnul, nahmatal jsem příjemno zahřátého kožíšku. Beránčího kožíšku. Kapsa se rozsvítila a z ní se ozvalo nebeské bééééééééééééééééééééééé.

Prstama jsem ucítil malá kopýtka a měkké beránčí bříško, které mi ohřálo dlaně.

"Jsi tam?", zeptal jsem se nahlas kapsy.

Namísto odpovědi se kapsa začala pohybovat. Dmula se. Škubala sebou. Vrtěla se.

A pak beránek z mojí kapsy vyskočil, a neměl na sobě kabátek se žlutým knoflíkem pod krkem a malej byl jako moje naděje, jestli Ježíšek letos opravdu přijde. Stejně jako každej rok...

Chvíli se mi motal kolem nohou, abych si všimnul, že měl přes uši natažený svářečský brejle...

 

Ježíšek letos možná zase nepřijde, ale beránek Boží je tu furt. Beránek Boží, kterej na lidi vystrkuje svůj zlatej zadek, protože ví, že často zlobili a Ježíška si vlastně nezaslouží...

 

 

 

 

 

 

Autor: Marek Valiček | pondělí 11.12.2017 14:01 | karma článku: 25,12 | přečteno: 1077x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,39 | Přečteno: 822x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1930x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 754x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 786x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 928x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Steinmeier si v Praze může zlepšit reputaci. Poškodil mu ji döner v Turecku

29. dubna 2024  16:05

Pondělní dvoudenní návštěva Česka s fotkami od Vltavy je pro německého prezidenta Franka-Waltera...

Člověk v tísni poprvé sbírá peníze na Palestince. Hamásu nepůjdou, slibuje

29. dubna 2024  15:35

Největší a nejznámější česká humanitární organizace se odhodlala k bezprecedentnímu kroku. Poprvé...

Exprezident Klaus nepovažuje dvacet let Česka v EU za úspěšné období

29. dubna 2024  11:35,  aktualizováno  15:30

Exprezident Václav Klaus vystoupil silně kriticky ke dvacátému výročí vstupu České republiky do...

OBRAZEM: Dvě různá řešení příkladu s cukrovím. Řešte hlavolamy přijímaček

29. dubna 2024  15:28

Na vyhodnocení jednotné přijímací zkoušky budou uchazeči o střední školy a víceletá gymnázia čekat...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 27,98
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik