Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kana na džanav, či te dživel, či te merel, gilavav!

"Já sem černej, ty si bílej, tak pojď tancovat.", takhle nějak znělo pozvání k tanci, jaký jsem do tý doby ještě nedostal.

Těšil jsem se na holubki, mačanku nebo pišot, ale přijeli jsme na ten mejdan až k večeru, všechno bylo sněděný a tak nezbylo než zpívat, pít a tancovat. Tak, jak to Cikání uměj a maj stejně nejradši.

V rodišti Tondy Zápotockýho, v Zákolanech kousek od nás, slavili v pátek Romové svůj mezinárodní den. 

A mejdan to teda byl jekhbareder - největší!

V Piánce, továrně na piána přebudované na komunitní centrum, jsme byli - my bílí - v menšině. Mezi nohama se mi motali kaloro čhavoro (černoučcí chlapečci) a šukar čhaje (hezký romský holky) se v rytmu akordeonu, kterej ve svejch tlapách držel Mário Biháry, kroutily jako nějaký indický tanečnice.

Černí tanečníci a tanečnice měli v umu tance jasně navrch. My bílí jsme se stali více měně poskakujícíma statistama předstírajícíma rómský tance. O co víc nám to nešlo s o to s větší radostí jsme se točili kolem vlastní osy. Skoro do ztráty dechu a následné ztráty vědomí.

"Pane, takhle.", pozvedla jedna z těch holek rozdováděnejch obě ruce, luskla prsty a boky poslala jednou do prava a jednou do leva.

Snad to byly ty piva, nebo ten tuzemák ve mně, který ze mě i přes moje snahy neudělaly tanečníka, ale spíš takový přiskakovače nešikovnýho, kterej kolem indický tanečnice v Zákolanech povlával a chvílema mohl budit pocit, že právě přežívá jeden ze svých epileptických záchvatů.

Hop. Hop. Hop!, vyletěly i moje ruce nad hlavu a sál se začal kolíbat a točit kolem mě samotného a já se dostal do rauše, ze kterého nebylo úniku do doby, než ze sebe tahací harmonika vypustila poslední tón. Věřte, nebo ne - chvílema mi šlo o život.

Vlastní dech mi odletěl někam do prostoru tovární haly, která se proměnila v taneční sál. Plíce začaly stávkovat a nohy už fungovaly jen na základě nějakého pudu sebezáchovy. Při otáčení se kolem mě míhaly černé a bílé obličeje a zdálo se mi, že tancuju na šachovnicovém poli. Hop. Hop. Hop!

Protančili jsme celej dlouhej divokej jarní večer a noc černou jako pendrek. Tančili jsme jako o životy. Nejen své, ale všech kolem. Lítali jsme. Nadnášeli se. Pluli v prostoru a pískali. 

A když už jsem měl za to, že mě odsud odvezou rovnou na krchov, objevil se u mě černej dad (táta) a zeptal se mě: Khatar sal? (Odkud jsi?). A protože jsem v rómštině úplnej nemotora, muselo mi být přeloženo.

"Já sem černej, ty si bílej, tak pojď tancovat.", vyzval mě a výzvám se nemá odolávat.

A tak jsem se zase roztočil jako čamrda a rychlost otáčení rozmazávala barvy všeho kolem, až jsem si připadal jako v sále impresionismu muzea Orsay.

Barevnej černobílej svět.

Melodie písniček, který znáš a i když nerozumíš slovům, tak nějak cejtíš, o čem to všechno je.

O lásce.

O svobodě.

O chutích.

O smutku i radosti.

O životě i smrti.

Kana na džanav, či te dživel, či te merel, gilavav! (Když nevím, jestli mám žít, nebo umřít, začnu zpívat.)

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Marek Valiček | pondělí 9.4.2018 10:21 | karma článku: 24,40 | přečteno: 998x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,53 | Přečteno: 830x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1933x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 754x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 786x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 929x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Izrael chystá úder na Rafáh, evakuace tisíců lidí má zatlačit na Hamás

6. května 2024  6:50,  aktualizováno  18:26

Město Rafáh na jihu Pásma Gazy začali v pondělí ráno opouštět první palestinští civilisté....

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Voda zaplavila ulice i železnici

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  18:26

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padají i kroupy. Hasiči hlásí desítky...

Odboráři předčasně opustili jednání s vládou a svolávají velký protest

6. května 2024  17:48,  aktualizováno  18:22

Vztahy mezi vládou a odbory jsou na bodu mrazu. Zástupci odborové centrály ČMKOS v pondělí...

Putin je vrah, vítal protest motorkáře u hrobů sovětských vojáků v Praze

6. května 2024,  aktualizováno  18:19

Motorkáři z Night Wolves MC Europe, odnože ruského motorkářského klubu Noční vlci, přijeli v...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,01
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik