Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Docela by mě zajímalo, jestli ještě žije ta paní v noční košili

"... a když jsem tak v trenkách, plátěnkách a tričku stál mezi tankama, říkal jsem si jediné: v týhle zemi práva studovat nemůžu."

Mirek je opravdu vzdělanej a zkušenej chlap po sedmdesátce. 

Vystudovaný germanista a svobodný člověk, který se po 68. rozhodl žít mimo republiku. Zmizel do Německa, poté do Francie a část života strávil v Japonsku (kam ho vyslal pracovat Goethe Institut) a něco času pobýval i v Číně. Mluví německy, francouzsky, anglicky a čínsky.

 Včera večer jsme si s ním, my nepamětníci, povídali u piva na zahrádce naší hospody.

"Bydlel jsem na Výtoni.", začal mluvit, když jsem se ho zeptal na jeho vzpomínky na večer 20. srpna 68. 

"Byla klidná noc, kterou ale najednou rozťal hukot. Z bytu, kde jsem bydlel, jsem viděl, jak na Ruzyň nalétavají shluky letadel. Zavolal jsem bráchovi, ten nic nevěděl, tak jsem si k trenkám, ve kterých jsem spal, natáh triko a plátěnky a vyběh jsem do ulic."

Kolem stolu jsme všichni, kteří jen tak nikoho při podobnejch srazech mluvit dlouho nenecháme, mlčeli a popíjeli pivo.

"Běžel jsem kolem řeky a doběh jsem Nerudovou až k Hradu.", mluvil Mirek dál.

"A tam už asi hodně lidí, že jo? Před Hradem...", nedalo mi a neslušně jsem do vyprávění vstoupil.

"Ale kdepak, Marku. Na náměstí já v triku a trenkách, jedna paní v noční košili, pán v županu a dva mladý kluci na hárlejích. To bylo všechno. Až asi po hodině, kdy jsme spolu diskutovali, se od Pohořelce přišourali tři kluci odněkud z Asie - jejich rysy je prozradily, oblečeni do vojenských uniforem sovětských vojáků. Jenom kolem nás přešli a zmizeli za Matyášovou branou. Vlezli do Hradu. Byly asi tři hodiny ráno a já se zase rozběhl a vrátil se do centra. Přes Václavák jsem došel až k rozhlasu a tam už viděl a zažil to, co znáte z novin a televize. Naštvaný a zrazený lidi a vyjukaný nechápající klučíky na tancích." upil, umotal si cigárko, který opatrně zasunul do špičky a zapálil.

"A druhej den? 21.?", zeptal se někdo od stolu.

"A druhej den, 21. srpna, mi mezi tankama a vojákama na nich (který v životě neviděli chodník, protože sem byli staženi opravdu z velký dálky, kam se pořádná civilizace zatím nedostala) došlo, že práva v týhle zemi studovat nemůžu. Bylo rozhodnuto.", dopil Mirek pivo, čapnul pevně vodítko, na jehož konci neustále poskakuje malej pejsek, vstal a řek: "Tak já du, mládeži, počkám do jedný v noci a až pak usnu. Mám to 21. srpna takhle každej rok."

Odešel zaplatit pivko k okýnku a na chvíli se ještě vrátil: "Docela by mě zajímalo, jestli ještě žije ta paní v noční košili, ten pán v županu a ty dva kluci s hárlejema. Rád bych je po padesáti letech potkal."

---

Se svolením Mirka jsem naše včerejší večerní povídání sepsal. Třeba ho bude číst někdo z těch čtyř, nebo někdo, komu ti čtyři vyprávěli o nočním setkání 20. srpna 68 před Matyášovou bránou. Mirek by měl radost, kdyby se někdo ozval.

Autor: Marek Valiček | úterý 21.8.2018 10:34 | karma článku: 29,28 | přečteno: 1296x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,53 | Přečteno: 829x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1933x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 754x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 786x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 928x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  11:55

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Zemřel bývalý šéf izraelské společnosti přátel ČR. Přežil Osvětim, skrýval se v Praze

4. května 2024  11:39

Ve věku 99 let zemřel někdejší předseda Izraelské společnosti přátel České republiky a jeden z...

Novodobí husaři. Polsko zná podobu F-35, budou bez červeno-bílé šachovnice

4. května 2024  11:07

V polských ozbrojených silách se zakrátko opět objeví husaři. Nikoliv však jako těžká kavalérie,...

Prokremelští motorkáři přijeli na hřbitov do Brna, chtějí až do Berlína

4. května 2024  8:57,  aktualizováno  10:42

Kontroverzní klub motorkářů Noční vlci, který podporuje ruského diktátora Vladimira Putina, se s...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,01
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik