Při drožďový polívce se mlčí a kouká z okna do zahrady

14. 08. 2019 9:00:00
"... sem si všimla, že to globální oteplování s sebou přináší nějakej větší počet blbců a co víc ... nějak rychle se množej." K této větě přede mnou na stole v kuchyni naší chalupy přistál talíř s braknedlíkama plněnejma uzenym...

Domácí bramborové knedlíčky na mě - usazené v hnízdečku bílého zelíčka - nestydatě špulily prdelky polité rozškvařenou slaninkou s čepičkou osmažené cibulky na úplném vrchu. Prostě pohled rajský. Zemský ráj to na pohled.

Nechal jsem se však strhnout matčinou první větou a knedlíček jsem uprostřed jemně rozkrojil jídelním nožem, aniž bych měl v úmyslu ho okamžitě polknout.

Vyšla z něj pára, voňavá tak, že vůně many nebeské se v tu chvíli stala jasným outsiderem.

"Jak to myslíš?", zvednul jsem od stolu oči ku stále stojící matce.

"No jak to myslím... že lidi tak nějak rychlejc v poslední době blbnou. A to uzený, hochu, stojí za prd. Já už ho balený kupovat nebudu.", přeskočila Zorina z tématu do tématu jako sedmiměsíční srna.

"Důkaz?", zeptal jsem se stroze a s něhou v očích sledoval jeden škvareček, kterej po žluťounkém zadku knedlíčku pomalounku sklouzával do voňavého zelíčka.

"No třeba ty mladý, co si tu teď stavěj domy. Každej druhej, nebo třetí má bazén!", vykřikne Zorina, sedne si naproti mně ke stolu, v ruce žmoulá roh utěrky a civí do mého talíře.

"No to si dovolujou, co? Bazén.", zahraju svoji roli.

"Na horách?", opáčí Zorina a valí oči jako outloň váhavý.

"No dyť se otepluje, ne?", vrážím logický klín do údivu mé matky, že si lidé na horách nechají udělat bazén.

"No právě..., hlupáčku. Se otepluje. Co do toho bazénu asi tak budou lejt, když není voda ani ve studni? Kdybych chtěla spáchat sebevraždu a utopit se v ní, tak si po dopadu maximálně rozmlátim kotníky. Nechceš ještě jeden?", ukáže prstem obalenym utěrkou do talíře s knedlíkama.

"A jo...", řeknu jen a půlka knedlíčku klouzne do mé pusy se stejnou radostí, s jakou jsem se jako malej kluk projížděl na labutích na Matějský pouti.

"No a dál?", zeptám se po spolknutí, "nějakej další příklad?", snažím se matku zatlačit do ofenzivy.

"Je Dáša Patrasová opravdu tak šťastná, jak tvrdí, když jí ten její starej čmelák oblítává mladou pěknou ženskou?", zasadí matka tvrdý úder.

"To nevím. To mě nezajímá a nesleduju to.", odpovím a ....mlask, další půlka knedlíku se začne kamarádit s mým půnebím.

"Tak nejsi úplně ztracenej", uleví se Zorině, "... kdo jí tohle může věřit? Proboha! Dáš si pivo?", mrkne na mě.

Pivo od nás není ze sedmého schodu, ale z prvního, aby se pro něj nemuselo tak daleko...

"Dám.", odpovím po chvilce váhání.

Máma vstane a mezi futrama dveří z kuchyně do předsíně řekne: "A co teprv ty, co věřej soudkyni Barbaře a prstenům s diamantama za tisíc dvě stě!" a zmizí v předsíní.

Mazlím se s další půlkou druhé knedlíčku a matka vrazí do kuchyně s lahví teplýho piva v ruce.

Po otevření láhve se na hrdle objeví pěna v barvě kožíšku z hranostaje.

"Co čumíš. Usrkni to, ať se mi nezasviní ubrus."

Polknu pěnu, polknu rozkousaný knedlíček, nadejchnu se a z pusy se mi vynoří: "Máš pravdu, lidi fakt nebejvale blbnou."

"No a co ty?", sklouzne matka do nechtěného sarkasmu.

"Nastupuju na film, docela se těším, nový lidi.", shrnu ve zkratce.

"Viděl si ty jiřiny u garáže?", převexluje Zorina opět téma ve skluzu jemném, jaký kdysi na ledě dokázali sourozenci Romanovi.

"Viděl. Sou krásný." pochválil jsem mámě její letošní jiřiny.

"Já sem na ně nasraná.", odpoví mi naštvaně, "... co je dneska za den?"

Nenechám se vyvést z konceptu a pálím. "Čtvrtek."

Matka si omotá kolem hlavy utěrku. "Ježiši kriste, ty taky blbneš. To je jasný, že čtvrtek, ale datum!", zaúpí.

"1. srpna.", vypálím srdnatě, protože vim, že třetího nabírám na letišti Josefa, kterej se vrací z Barcelony.

"No právě. Prvního srpna a jiřiny jsou jak na konci prázdnin. Je to všechno posunutý. V říjnu máme Vánoce.", shrne dopady globálního oteplování v pár slovech Zorina.

Talíř je prázdnej. Stella sedí po stolem a mlsně na mě čumí.

Matka se po mně vilně koukne a zašeptá: "Nedal by sis eště drožďovou polívku? Mám tam pro tebe v rendlíku schovaný tři sběračky. Na takovej pěkně plnej talíř...."

"S opečenejma vločkama?", dělám ještě chvíli kůžičky, abych matku napnul.

"Jo.", mrkne na mě Zorina, vstává od stolu, bere můj prázdnej talíř a dá mi pusu na oholenou hlavu. "Tak já pro ní skočím do lednice."

Když mi ohřátou a mnou milovanou drožďovku strčí pod nos, křikne na Stellu: "Pojď ven. Při drožďový polívce se mlčí a kouká do zahrady..."

---

A pak obě, Zorina i Stella zmizej a v kuchyni je ticho a já sedím u stolu a v talíři na moři z drožďovky plavou na sucho pečené vločky jako malé lodičky a já koukám z okna do zahrady, je první srpen a jiřiny jsou už jako na konci prázdnin...

Autor: Marek Valiček | středa 14.8.2019 9:00 | karma článku: 33.05 | přečteno: 1134x

Další články blogera

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma článku: 32.75 | Přečteno: 1746 | Diskuse

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma článku: 28.66 | Přečteno: 728 | Diskuse

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma článku: 23.93 | Přečteno: 669 | Diskuse

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma článku: 31.60 | Přečteno: 817 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 20 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.56 | Přečteno: 271 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.31 | Přečteno: 469 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 5.19 | Přečteno: 113 | Diskuse
VIP
Počet článků 1307 Celková karma 29.23 Průměrná čtenost 2417

muzskej, co rad zije

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...