Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čeká někdo z vás na úmrtí?

Ve chvílích, kdy se písničky mění v žalozpěvy a jídlo nemá jiný, než udržovací smysl je dobré potkávat lidi co se nehroutěj, když se nebe na chvíli změní v šedivé nic...

V úzké lehce zešeřelé chodbě magistrátu posedávali v předepsaných rozestupech lidi s rouškama přes pusu.

U dveří jednotlivých kanceláří svítily sytě červené nápisy "Nevcházejte. Vyčkejte na zavolání."

Nevcházel jsem tedy a čekal. Sedl jsem si na volnou židli v dlouhé chodbě a obálku, kterou jsem měl s sebou, jsem položil na vedlejší židli, na které nikdo sedět nesměl.

Po chvilce do chodby vstoupila stará žena. Zmožena výstupem do prvního patra se jednou dlaní opřela o stěnu, zatímco dlaní druhou rozepnula jedním lehkým trhnutím všechny cvočky na vysloužilém silonovém kabátu kdysi nacpaném vatelínem.

Ani volná halena dosud skrytá pod kabátem, ba ani její - pod krkem halabala zamotaná mašle - nebyly štont skrýt tři echtovní, na sebe vyskládané tukové zásobníky. Jeden by se až mohl podivit, proč si žena pod halenku navlékla na tělo tři nafukovací záchranné kruhy...

Pak si paní rukávem kabátu setřela pot z čela a přes roušku zahuhňala: "Čeká někdo z vás na úmrtí?"

Jediný, kdo ze všech lidí na chodbě zvedl ruku, jsem byl já.

"Dobře. Tak půjdu hned po vás.", odpověděla mi a rozpohybovala své tělo směrem k židli, která stála proti té mé.

Usadila se na ni a na vedlejší židli, na které se opět nesmělo sedět, položila svoji utahanou kabelu a z ní vytáhla celofánový sáček, který opřela o vlastní stehno. Pak do sáčku hrábla prsty dlaně a umně pod rouškou naplnila svoji pusu částí obsahu sáčku.

Neměl jsem na nose brýle, a tak jsem jen odhadoval, že šlo o zlatavé pražené buráky.

Jen dožvýkala a polkla, mrkla na mě a zeptala se: "Kdo vám umřel?"

Ne, že by se mi chtělo mluvit, natož klábosit o smrti..., ale rukavice byla hozena a nezbylo, než ji zvednout.

"Táta.", odpověděl jsem jsem jednoslovně a znovu jsem při tom kontroloval obsah obálky, kterou jsem s sebou přinesl.

"A máte potvrzení o pohřbu?, nezůstala moje nová kamarádka v nečinnosti, "... voni jsou tady jak psi.", pokračovala dál, "Bez tohodle papíru se s váma bavit nebudou. Jsem tu už podruhý.", předala mi svoji zkušenost.

"Mám.", odpověděl jsem zase jednoslovně a pro jistotu jsem v obálce zkontroloval přítomnost faktury za žeh.

U dveří matriky s informací o "oznámení úmrtí" stále svítil červený nápis "Nevcházejte. Vyčkejte na zavolání."

"A kdy vám umřel?", zeptala se paní a znovu si pod rouškou futrovala pusu obsahem sáčku.

"Na Štědrý den.", rozšířil jsem svoje dosud jednoslovné odpovědi.

Paní polkla a vzdychla: "Ježíšku."

"No", začaly se mi v puse rovnat slova odpovědi, "Ježíšek se ten den narodil a táta mu prostě uvolnil místo...".

Tak jsem si to všechno náhlý v hlavě srovnal ve chvíli, kdy mi o Štědrém dnu do mobilu přišlo oznámení o tátově úmrtí.

"Můj Poldík šel pár dní po něm. Hned zkraje ledna.", usmála se na mě paní s plnou pusou zpod roušky. "Kdybych věděla, že to přijde tak ráz na ráz, tak bych uvařila silvestrovskej ovar z většího kolene. Poldík ovar s křenem a hořčicí miloval."

Usmál jsem na paní, co to jen s rouškou přes pusu šlo.

"Covid?", zeptala se mě paní s opět plnou pusou. Obsah sáčku se zmenšil.

"Jo, covid tam byl taky.", odpověděl jsem zase lehce rozvitou větou namísto jednoslovného vyjádření.

"Divná doba, co?", nadechla se moje nová kamarádka ve smrti, vzala do ruky sáček se zbytkem jeho obsahu a přes chodbu mi nataženou rukou nabídla: "Dejte si." a její oči se na mě zase usmály.

Až v tu chvíli jsem poznal, že v sáčku nebyly ukryty buráky, ale vepřové škvarky!

"Škvarky?", vyjelo ze mě překvapeně ve chvíli, kdy se moje prsty do sáčku ponořily a několik kousků zlatavého potěšení vytáhly ven a nasměrovaly je pod roušku do mojí pusy.

"Jó, škvarky", zatetelila se paní na židli naproti mně. "Já sladký nemůžu. Cukr mi nedělá dobře na žlučník, víte? Vemte si ještě.", zamávala mi opět sáčkem před obličejem.

V puse se mi rozpouštěly tóny laskominky, kterou můj táta miloval nade vše. Skoro bych na to zapomněl... Ještě štěstí, že tahle škvarková víla dorazila do chodby, ve které svítila červená světla s nápisy "Nevcházejte. Vyčkejte na zavolání."

"Už nechci.", odpověděl jsem pokorně. "Jedna hrstka stačí.", poděkoval jsem stále ještě se škvarkovou připomínkou mýho táty na jazyku.

V tu chvíli červené oznámení u dveří, kde se vyřizuje úmrtí, zhaslo a mezi futry se objevila úřednice.

"Kdo je další na úmrtí?, zeptala se všech v chodbě.

"Já.", přihlásil jsem se a zvedl tělo ze židle.

"Potvrzení o kremaci s sebou máte?", zeptala se mě úřednice přísně.

"Mám.", odpověděl jsem opět jednoslovně, sebral z vedlejší židle obálku s rodným a oddacím listem, fakturou za žeh a občankou mýho táty a chystal se k jejich odevzdání přísné úřednici.

Škvarková víla na mě mrkla a zahuhlala zpod roušky: "Já vám to říkala. Bez potvrzení pohřbu si dneska lidi ani neškrtnou. Mějte se hezky a na shledanou."

---

A pak jsem už jen odevzdal všechno, co si úřad vyžádal a za pár minut bylo po všem.

Z matriky jsem odcházel s laskavou chutí škvarků v mojí puse.

 

 

 

 

 

 

Autor: Marek Valiček | středa 13.1.2021 15:03 | karma článku: 42,94 | přečteno: 5600x
  • Další články autora

Marek Valiček

... máte doma ženu, nebo něco takovýho?

Zdvořilosti stranou. Na plaché dotazy není v letech gendrového rozpoznávání čas. Kdo jsi, co máš? A odpovídej rychle.

6.4.2024 v 12:13 | Karma: 25,53 | Přečteno: 828x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Hospodské řešení vystoupení z únyje

Hospoda na naší vsi není vůbec fyjalová. Z části je zatím jen světle hnědá a dává tím nejednomu z hostů šanci vyloupnout se na chvíli z vlastní sociální bubliny. I když...

17.3.2024 v 9:54 | Karma: 33,21 | Přečteno: 1932x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

... kam se hrabe Nurájev

"Když už je člověk dlouho na penzi, to se ti najednou vynořujou myšlenky, na který v tom životním fofru v předchozích létech nebylo času." Takže ranní telefonické kafe s matkou v poloze takovýho domácího filozofování...

15.2.2024 v 12:07 | Karma: 28,86 | Přečteno: 754x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Rozdíl mezi ruským dortem a českým dortíkem

"Ruskému sportu byla vyhlášena válka a jak vidíme, tak všechny prostředky jsou dobré." tolik narativ šéfpekaře Peskova k dopingovému dezertu.

8.2.2024 v 10:46 | Karma: 24,43 | Přečteno: 786x | Diskuse| Ostatní

Marek Valiček

Tragédija

S melodický ruským přízvukem došplhá slovo "tragédija" do výšin, které jsou v končeném důsledku vlastně hodně milé.

29.1.2024 v 10:56 | Karma: 31,60 | Přečteno: 928x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem zastavila nehoda, jeden člověk zemřel

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  10:01

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk. Další má těžké...

Ukrajinista: Zelenskyj podporu ztratil, jeho lidé překračují ústavní rámec

4. května 2024

Vysíláme Na pozadí války začíná západní veřejnost se stále většími obavami sledovat domácí politickou...

Nových případů HIV za první čtvrtletí v Česku přibylo, část tvoří cizinci

4. května 2024  9:57

Nových případů infekce HIV v Česku bylo v prvním čtvrtletí 74, což je více než loňských 66 a...

Zraněný hrudník, břicho a obě paže. Sraženého motorkáře odvezl vrtulník

4. května 2024  9:29

Záchranáři v pátek odpoledne zasahovali u dopravní nehody na Frýdecko-Místecku, kde se střetl...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 28,01
  • Průměrná čtenost 2415x
muzskej, co rad zije

Seznam rubrik